Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-10-25

Acast och BBC förnyar internationellt podcastsamarbete

Acast, en av de mest framstående podcast-plattformarna, har idag förnyat sitt podcastsamarbete med BBC. Avtalet innebär att Acast kommer fortsätta skapa intäkter för BBC:s podcasts utanför Storbritannien.

Acast och BBC inledde sitt partnerskap 2018, när BBC för första gången började erbjuda annonsutrymme i sina podcasts. Sedan dess har Acast och BBC arbetat för att öka såväl antalet lyssnare som intäkterna för BBC:s imponerande podcastportfölj som sträcker sig från nyheter och drama till faktaprogram och underhållning. Under denna period har BBC lanserat över 300 nya shower och Acast har varit bidragande i att positionera BBC som en av världens ledande podcastproducenter.

Det nya avtalet sträcker sig över tre år och innefattar BBC:s podcasts som finns tillgängliga utanför Storbritannien där Acast kommer stötta BBC i att öka sin podcastpublik och intäkter på viktiga marknader, inklusive USA.

Jonathan Wall, Controller, BBC Sounds, säger ”Vi vet hur mycket folk tycker om att lyssna på BBC:s pålitliga nyheter, lysande underhållningspodcasts och radioprogram runt om i världen. Det är också viktigt att vi skapar intäkter till BBC för licensbetalarnas räkning så att vi kan investera i mer uppskattat innehåll för vår publik, så det är fantastiskt att fortsätta arbeta med Acast för att uppnå det.”

”BBC började producera podcasts 2004, långt innan Acast ens existerade, vilket gör det till en av de ursprungliga maktfaktorerna inom podcasting. Det har varit tre starka år för deras podcastverksamhet och för Acast. Vi har båda varit starka drivkrafter i en bransch som verkligen har tagit fart under den tiden. Ett förnyat partnerskap med BBC är starkt betyg för Acasts anställda, vår teknik och vår vision. Vi ser fram emot att hjälpa BBC vara en global maktfaktor inom podcasting i många år framöver”, säger Ross Adams, VD, Acast.

För mer information


Emily Villatte, CFO och vice VD, Acast
Tel: +46 76 525 0142
Email: emily.villatte@acast.com
 
Ross Adams, VD, Acast
Tel: +44 79 9052 0761
Email: ross@acast.com

Denna information är sådan information som Acast är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-10-25 12:00 CEST.

Om Acast


Acast grundades 2014 och är en av de mest framstående podcast-plattformarna och är en pionjär inom det öppna ekosystemet för podcasts som sammanför alla aktörer till en gemensam infrastruktur. Genom sin infrastruktur låter Acast annonsörer effektivt rikta sig till en engagerad publik av lyssnare genom dynamisk annonspublicering medan poddkreatörer ges tillgång till flera olika intäktsmöjligheter och nödvändiga verktyg för att expandera sin lyssnarbas. Acast har en global närvaro i över tolv länder och under 2020 uppgick antalet lyssningar på Acast-anslutna podcasts till cirka 3 miljarder och idag har Acast fler än 30,000 shower anslutna till sin plattform. Acasts huvudkontor ligger i Stockholm och Bolaget har nio lokala dotterbolag i Storbritannien, USA, Australien, Norge, Frankrike, Tyskland, Irland, Mexiko och Kanada.
 
De senaste åren har Acast befunnit sig i en expansionsfas med fortsatt stark tillväxt, med en nettoomsättning som ökade från 180 MSEK 2018 till 592 MSEK 2020. Som ett resultat av Acasts tillväxtinitiativ har antalet lyssningar vuxit från omkring 1 miljard (2018) till 3 miljarder (2020). Under andra kvartalet 2021 hade Acast 880 miljoner lyssningar och en organisk nettoomsättningstillväxt på 130%.
Acast medgrundades av Johan Billgren, nuvarande Chief Product & Tech Office och är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Bifogade filer


Acast och BBC förnyar internationellt podcastsamarbete

Författare MFN