Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-28

ahaWorld: Delårsrapport 1

DELÅRSPERIODEN 1 JANUARI - 31 MARS

· Utvecklingen har under första kvartalet varit fortsatt positiv med
en omsättning om 6 389 KSEK (1 460).

· EBITDA uppgick till 1 636 KSEK (-5 219).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

· Start av 2020 utan att tyngas av kostnader som hör till
förlustbringande casinon.

· Coronarelaterade beslut avseende sportevenemang kom under hela
mars.

· Nya kundavtal för start i mars respektive april tecknades under
mars.

· Fortsatta tester genomfördes på nya produkter.
· Rapporterade insiderköp från ledningen i mars.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

· Extra Bolagsstämma 17 april röstade enhälligt för förslaget om
nytt namn.

· Blick Global Group.
· Namnbytet kommer ske den 4:e maj.
· Handelskoden blir BLICK.
VD-ORD

Denna kvartalsrapport är den sista vi presenterar under namnet
ahaWorld. Detta kvartal är dessutom historiskt för oss eftersom det
varken inrymmer kasino eller bingo utan är den första perioden i
bolagets historia som endast innefattar vårt helägda dotterbolag
Wiget Group.

Vi har under min tid som vd stöpt om företaget från grunden varpå ny
renodlad verksamhet i vår nya kostym Blick Global Group blir ett
synnerligen välanpassat avstamp mot framtiden. Viktigt att förstå är
att vi inte längre är ett spelbolag. Vi är numera en b2b-aktör som
genom Wiget tillhandahåller datadriven marknadsföring till kunder
världen över inom främst iGaming. Vi hävdar att inget annat bolag i
världen kan erbjuda det vi kan till vårt kundsegment och detta genom
vår egenutvecklade teknik i kombination med människorna bakom
affären.

Vår prestationsbaserade affär har fram till nu haft en stor exponering
gentemot sport. I och med att större delen av samtliga sportevenemang
är inställda just nu har våra intäkter också varit lägre än väntat.
Vi har under perioden dock sett fortsatt tillströmning av spelare i
vår spelardatabas, men i och med det begränsade sportutbudet just nu
blir avkastningen på dessa spelare framskjuten. Vi följer utveckligen
noga och konstaterar att det uppdämda behovet av att komma igång med
ligorna igen är massivt och när så sker förväntar vi oss ett
gigantiskt intresse kring dessa evenemang.

Under perioden har våra tekniska plattformar utvecklats gynnsamt. Här
ser vi en ökning av både befintliga samt nya kunder som marknadsför
sig i våra kanaler. Tack vare vår breda räckvidd och globala närvaro
har vi snabbt kunnat assistera kunder i att skifta om sina kampanjer
från t.ex. betting till casino, eller andra speltyper. Vi har också
aktiverat flertalet kunder inom en rad andra vertikaler, vilket ger
oss en mer stabil grund att stå på.

Jag vill även nämna att vi i nuläget inte har någon verksamhet riktad
mot den svenska marknaden, så den senaste tidens spelrestriktioner i
Sverige påverkar oss inte alls.

Sammantaget genererade första kvartalet en omsättning på 6,4 MSEK och
ett EBITDA om 1,6 MSEK. Jämfört med samma period förra året så är
dessa siffror anmärkningsvärda men för oss är detta bara början på
vårt företagsbygge. Vi fortsätter att utveckla nya produkter med
målsättningen att i framtiden bli en aktör där våra kunders samtliga
medieköp sker via oss vilket skulle innebära stora
effektivitetsvinster för kunden. Vi arbetar enträget vidare för att
nå den positionen.

- Erik Ahlberg, VD ahaWorld -

Se den fulla rapporten bifogad till detta pressmeddelande.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/ahaworld/r/delarsrapport-1,c3098792
https://mb.cision.com/Main/11632/3098792/1237729.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.