Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-20

Analys Aspire: Tillväxtresan fortsätter

Detta är en betald analys på uppdrag av Aspire Global plc. utförd av analysföretaget Jarl Securities på uppdrag av Analysguiden.
wysiwyg_image

B2B-verksamheten agerade drag­lok när Aspire Globals intäkter växte med 72 procent i årstakt. Antalet partners fortsätter att öka, och uppgår till 39 med låg omsättningshastighet, churn. Tillväxtresan är långt ifrån över, tvärtom ser förutsättningarna ännu bättre ut än tidigare.

Aspire Global erbjuder en fullservicelösning för lansering och drift av onlinekasino och sportsbetting till operatörer och white labels. Plattformen innefattar ett komplett utbud av tjänster, som exempel betalningslösningar, riskhantering, regelefterlevnad, etc. Bolaget har spellicenser på ett flertal reglerade marknader.

I linje med förväntan

Intäkterna för fjärde kvartalet 2018 landade på 32,9 miljoner euro, i linje med vår förväntan om 32,8. Bolaget befinner sig i en fortsatt stark tillväxtfas. Det syns i den sekven­tiella till­växten, allt­så tillväxten relativt det tredje kvartalet, som uppgick till imponerande 15 procent. Tillväxten är organ­isk och sker alltså utan förvärv, men bolaget letar fortfarande efter sitt första större företagsförvärv. EBITDA-resultatet kom in på 6,6 miljoner euro, vilket var över vår förväntan på 6,4

B2B växer kraftigt.

B2B-verksamheten växte sekventiellt med 26 procent, en ökning med tre procent­enheter från tredje kvartalet. Den starka tillväxten berodde bland annat på ökad aktivitet hos bolagets part­ners. Antalet partner uppgår i dag till 39. Det innebär ett tillskott på fyra nya partners netto sedan fjärde kvartalet 2017. Churnen, alltså omsättningshastigheten beräknas till cirka 11 procent, vilket är bra relativt peers.

Fem varumärken introduceras

Bolaget planerar att låta ytterligare fem varumärken gå live under första halvan av 2019. Vi ser ingen anledning till att tillväxttakten skulle avta avsevärt de närmaste kvartalen. B2B-erbjudandet har nu också stärkts med betting och bingo, samtidigt som incitamentsprogrammen för att öka aktiviteten hos partnerbaserade ­varumärken, förbättrats. B2B-erbjudandet har således aldrig varit starkare och bolaget har blivit selektivare med vilka partners de vill jobba tillsammans med. Det ökat både kvalité, tillväxt och resultat.

Konsumentverksamheten växer långsammare 

Konsumentverksamheten, B2C, växte med 2 procent sekventiellt och med 53 procent mot fjärde kvartalet 2017. Tillväxten inom segmentet drivs av bettingvertikalen, som under kvartalet utgjorde mer än 15 procent av affärsområdets intäkter. Denna trend är stigande och vi tror att betting kommer att fort­sätta driva B2C-verksamhetens tillväxt de komman­de kvartalen. Intäkterna förväntas dock inte växa i samma takt som i B2B.

Motiverat värde

Sammantaget tror vi att bolagets förutsättningar för ett lyckat 2019 är goda. Bolaget höjde också sina långsiktiga finansiella mål kraftigt i december, nu med målet att nå 200 miljoner euro i intäkter och 32 miljoner i EBITDA år 2021, exklusive större förvärv. Framtida satsningen mot spel­utvecklingen och framtida förvärv är triggers som inte är med i prognoserna, vilka kan ge både högre intäkter och marginal om de realiseras. Vi beräknar ett motiverat pris per aktie i bascenariot om 65,30 (64,80) kronor för de kommande 6 - 12 månaderna.

Författare Markus Augustsson

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.