
Du är här
Analys: Det omöjliga alternativet

Nedstängningen av Frankrike, Spanien, Italien, praktiskt taget också hela Tyskland, liksom många mindre europeiska länder är ett misstag av monstruösa proportionerar.
H&M och Inditex kan illustrera de extrema effekterna. Inditex har en utmärkt vinstmarginal före skatt på 17 procent och H&M ligger på 7 procent. Båda företagen har cirka 60 procent av försäljningen i Europa. Om vi antar noll försäljning i de nedstängda länderna, samt en betydande nedgång på den övriga europeiska marknaden kommer vinsten i Inditex att försvinna inom 4-5 månader, i H&M inom 2-3.
Dramatisk kostnadsminskning
Därför tvingas de mycket snabbt minska kostnaderna, framförallt dra ner på antal anställda. Siffrorna är enorma. Den sammanlagda personalstyrkan i bolagen är drygt 300.000 anställda, varav cirka 85 procent arbetar i butikerna och drygt 60 procent i Europa. En rak beräkning visar att bolagen kommer att minska personalen i Europa med ungefär 150.000 personer. Det är lika många människor som smittats av coronaviruset i Europa och det i bara två företag.
Familjeföretagen sopas bort på en månad
Tillämpa detta på den totala så kallade "icke-väsentliga" detaljhandeln, med mängder av familjeägda mindre företag. Med 100 procent av försäljningen i Europa och en bra vinstmarginal på 3-5 procent förbrukas vinsten på mindre än en månad. Det egna kapitalet är borta inom tre. Inte ens minskade anställda eller statliga finansieringslösningar kan rädda företagen om nedstängningen av länderna kvarstår.
Omöjligt alternativ
Effekterna i detaljhandeln blir snabbt konkurser och massarbetslöshet och detta i en sektor som är ryggraden i alla ekonomier. Politikerna i Europa bekämpar COVID 19 genom att begå industriellt självmord. Detta är det nukleära alternativet. Det kan inte fortgå.

Förändringen av restaurangbokningar i årstakt. Källa: Bookings.com