Du är här

2018-11-15

Analys Nobina: Nya mål att överträffa

Detta är en betald analys på uppdrag av Nobina AB utförd av analysföretaget Jarl Securities på uppdrag av Analysguiden.
wysiwyg_image

Nobina har genom att utveckla både anbudsprocessen och sin fleet management blivit avsevärt stabilare resultatmässigt. Efter att ha sålt den udda rörelsen Swebus samt förvärvat Samtrans förändras förutsättningarna och ett osäkerhetsmoment försvinner.

Nobina är den ledande kontraktsoperatören inom kollektivtrafik med bussverksamhet i Norden. Marknaden präglas av långa kontrakt som vinns genom anbuds­förfarande. Tidigare har några av marknadens aktörer inte alltid lämnat anbud som har varit ekonomiskt försvarbara vilket har pressat lönsamheten i sektorn. Nobina har under ett antal år utvecklat och förfinat sin anbuds­process vilket har visat sig i en god resultatutveckling. De långa kontrakt­en (åtta år i snitt) gör att det är extremt viktigt att anbuden blir rätt, annars kan bolaget bli sittande med ett olönsamt kontrakt under flera år.

Förvärv öppnar ny marknad

Då skuldsättningen till största del direkt matchas mot tillväxt och investeringar i nya bussar genom finansiell leasing är skuldsättningen under kontroll. Bolagets försäljning av Swebus har givit positiva effekter då en förlustbringande rörelse liksom att ett orosmoment som har tagit mycket fokus nu försvinner. Utöver detta har bolaget under 2018 förvärvat Samtrans. Med detta köp ger sig Nobina in på ny mark som vi tror kan ge positiva effekter både genom förfinade anbuds-metoder samt expansion av konceptet på andra marknader på litet längre sikt.

Uppdaterade finansiella mål

I samband med bolagets välbesökta kapitalmarknadsdag den 9 oktober publicerades även uppdaterade finansiella mål för bolaget. Tillväxtmålet är nu 5 procent i genomsnitt per år, visserligen nu inräknat eventuella förvärv men en höjning från det tidigare målet att växa snabbare än marknadens 3 procent. EBT marginalen höjs också till 5 procent efter att bolaget har nått sitt tidigare mål om 4,5 procent. Skuldsättningsmålen kvarstår som tidigare liksom utdelningen om minst 75 procent som dock nu räknas på resultat efter skatt.  

Bättre resultat väntas

Vi räknar med ett bättre resultat under innevarande år, baserat på att Swebus negativa andel försvinner samt ett positivt bidrag från Samtrans. Då en del av de kontrakten som kommer att avslutas hade sämre lönsamhet kommer det ha en mindre påverkan än normalt.

Författare Mats Hyttinge

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.