Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-26

Aktiespararens analytikers köpråd: ”Attraktiv underpresterare”

wysiwyg_image

Denna analys framgår ur Aktiespararen nummer 2 2019.

Gymkedjan Actic Group har konsekvent underpresterat sedan börsnoteringen. Förutsättningarna är desto bättre inför 2019 och värderingen är attraktiv.

Att besöka gymmet i januari och februari är ingen direkt rolig upplevelse. Lokalen är fylld med nyårslöftesinspirerade motionärer och trängseln gör att det vanliga träningspasset i regel tar längre tid. För gymkedjorna är emellertid årets första kvartal säsongsmässigt starkt med god försäljning av gymkort.

På den nordiska börsen har det länge varit svårt att få ren exponering mot den växande gymsektorn. Indirekta spel mot hälso- och träningstrenden har kunnat göras genom till exempel Sportamore (som analyserades i förra numret av Aktiespararen), norska XXL och i viss mån det mångfacetterade New Wave.

Renodlade gymkedjor har där­emot länge lyst med sin frånvaro. Tomrummet fylldes när Actic Group noterades på Stockholmsbörsen i april 2017. Säljare i introduktionen var riskkapitalbolaget IK Investment Partners som i sin tur köpte bolaget från en annan riskkapitalist, FSN Capital, år 2012. Priset i noteringen sattes till 50,50 kronor, där både befintliga och nyemitterade aktier såldes.

Sedan börsdebuten har Actic varit en stor besvikelse. Aktien har fallit långt under introduktionspriset och den stabila verksamheten har inte alls levt upp till förväntningarna. En vändning kan dock skönjas, men mer om det senare.

Backar vi först bandet har Actic en förhållandevis lång historia som sträcker sig tillbaka till år 1981. Vid starten gick bolaget under det välkända namnet Nautilus Gym. Huvudmarknaden i dagens Actic är Sverige följt av Norge och Tyskland. Den finska verksamheten avyttrades i sin helhet under sommaren 2018. Medlemsbasen per den 31 december 2018 uppgick till cirka 220 000 personer.

Geografiskt är Actic inriktad på anläggningar i små- och medelstora städer med en befolkningsmängd på upp till 150 000 individer. Här är det generella konkurrenstrycket lägre än storstädernas mer täta utbud. Samtidigt fortskrider urbaniseringstrenden och befolkningsunderlaget glesas gradvist ut i de mindre städerna, vilket är något att ha i bakhuvudet på lite längre sikt.

Ett annat bärande ben i gymkedjans affärskoncept är fokuseringen på kommunala badhus. Omkring 70 procent av Actics anläggningar ligger antingen vägg-i-vägg eller i nära anslutning till det lokala badhuset i kommunen.

Att kombinera erbjudandet inom Gym & Bad är ingen dum idé. Simning är en bra träningsform som både kan agera skadeförebyggande samt användas vid rehabilitering och fysioterapi. Det finns totalt 750 badhus i Norden och Actic är verksamt i cirka 100 av dessa.

Även om nischen mot bad och småstäder är unik, är kampen om motionärerna hård och det bredare konkurrenslandskapet utgörs av väletablerade aktörer som Fitness24­Seven, Friskis och Svettis, Nordic Wellness och Altorkontrollerade Sats, som planerar att göra börsentré senare under det här året.

Att jaga nya medlemmar utanför landsorterna är med andra ord en svår utmaning för Actic. I stället får koncernen fokusera på att vidare­förädla befintligt medlemsbestånd med fler PT-timmar och andra tilläggstjänster. Expansionsstrategin toppas sedan med selektiva förvärv och klusteruppbyggnad på den fragmenterade gymmarknaden i Tyskland.

Ökenvandringen

Som tidigare nämnt har Actic-aktien varit en stor besvikelse sedan introduktionen. Med facit i hand var inte bolaget riktigt börsfähigt vid noteringsdagen för snart två år sedan. Prislappen var även den i högsta laget.

Att misslyckas i en växande bransch med strukturell medvind tyder på brister såväl bolagsstyrningsmässigt som strategiskt. Med en ny vd och styrelse på plats och ett större engagemang från huvudägarna är det dock tydligt att bolaget har mognat och att förändring är på väg.

Därför är Actic-aktien högintressant just nu:

1. Storägarna vill se tydliga förbättringar, tålamodet börjar sina.

2. Organisationen är mer fokuserad efter avyttringen av finska verksamheten.

3. Nya vd:n Anders Carlbark är på plats sedan december med ny energi.

4. Satsningarna i Tyskland börjar få fotfäste och komma upp i skala.

5. Marginaldrivande PT-timmar får allt större avtryck i intäktsmixen.

6. En ny digital plattform är på plats som skapar nödvändigt systemstöd.

7. Förvärvsspåret är intakt, nyligen köptes Asker Treningssenter i Norge.

8. Branschkollegan Sats noteras sannolikt till väsentligt högre värderingsmultiplar.

Noteringsåret 2017 var ett uppenbart förlorat år, medan 2018 var ett mellanår. Innevarande år och 2020 har förutsättningar för en rejäl uppryckning. En lönsam nystart är precis vad koncernen behöver och även vad aktiemarknaden vill se för att värdera upp bolaget i linje med noterade internationella konkurrenter.

Värdering

En vändning är inte inprisad i rådande kursnivå. Med 15,9 miljoner utestående aktier värderas Actic till strax under 550 miljoner kronor. Adderar vi nettoskulden på cirka 400 miljoner landar det skuldjusterade företagsvärdet på nästan en miljard kronor.

Baserat på våra prognoser handlas rörelsen till ev/ebit på cirka 12 gånger för innevarande år och 11 gånger för år 2020. Det är lockande i ett defensivt bolag med starka kassaflöden och återkommande intäktsströmmar. Det skadar heller inte att den underliggande marknaden växer med den hejdlösa hälso- och nyttighetstrenden i ryggen.

Sammantaget ser vi Actic Group som en spännande turnaroundkandidat kommande tolv månader. Bolaget har mycket kvar att bevisa, men allt tyder på att 2019 blir året då nyårslöftet infrias. I sin helhet slutar rekommendationen på köp med riktkurs 49 kronor

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.