Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-12-17

Avensia AB: Disrupt yourself: Digitala marknadsplatser är avgörande för marknadsledare. Avensia inleder partnerskap med M...

Avensia har slutit ett partneravtal med franska mjukvaruföretaget
Mirakl. Partnerskapet innebär att Avensias kunder kommer att kunna
använda Mirakls ledande teknologi för att skapa egna marknadsplatser
och därmed bli en central spelare i ett eget ekosystem i sin bransch.
Avensias erbjudande som globalt expertbolag inom modern handel och
strategisk rådgivning till handelsbolag aktiva både mot konsumenter
och företag, breddas nu med tjänster för införande av Mirakls
marknadsplatsteknologi. Att etablera en egen marknadsplats utöver den
befintliga egna e-handeln kommer inom kort att vara en högst naturlig
strategi för företag som vill fortsätta att äga kundrelationen och
inte styras av andra spelare i näringskedjan.

Det franska företaget Mirakl är en ledande leverantör av molnbaserade
plattformar till digitala marknadsplatser. Med Mirakls
mjukvarutjänster kan detaljhandlare, distributörer och varumärken
snabbt accelerera sin digitala handel genom att erbjuda ett utökat
sortiment från andra leverantörer, på sin egen digitala
marknadsplats. Samtidigt kan de arbeta provisionsbaserat med lägre
kapitalbindning och risk som konsekvens.

"Mirakl är en tydlig global ledare inom lösningar för marknadsplatser
och därmed en drivande aktör i den disruption inom e-handel som vi
börjar se på marknaden idag. Partnerskapet med Mirakl ger Avensia
möjligheten att fortsätta att ligga i framkant i utvecklingen av
modern handel och hjälpa företag inom B2B & B2C att förändra sin
affärsmodell", säger Niklas Johnsson, VD på Avensia

Affärsmodellen, som kallas plattformshandel, är central för företag
som Amazon, Apple, Uber och Airbnb, som kopplar ihop köpare och
säljare globalt. Inkomstmodellen för en ägare av en plattform för
försäljning av produkter från tredje part är huvudsakligen baserad på
provision, där man tar betalt per transaktion på plattformen.

"Avensia är med sin solida kunskap och erfarenhet en ledande aktör
inom modern handel. De vet hur man hjälper kunder att bli
konkurrenskraftiga inom sina branscher. Vi är övertygade om att
kunder som väljer att skapa en marknadsplatsmodell med hjälp av
Mirakl kommer att dra stor nytta av Avensias expertis, säger Philippe
Corrot, CEO på Mirakl.

Plattformsmodellen innebär också att man lägger ut huvudansvaret för
sortiment och pris på sina leverantörer men får tillgång till
värdefulla data som man kan använda för att förbättra kundupplevelsen
och börja erbjuda produkter, lösningar och tjänster som kunderna
efterfrågar.

"Digital handel är per definition väldigt dynamisk, liksom kundernas
köpbeteende. Traditionell e-handel kan i vissa fall vara för snäv för
att tillfredsställa moderna kunder och för att vara effektiv på lång
sikt. Plattformsmodellen gör det lättare för köpare att möta säljare,
samtidigt som säljaren får mer information och förutsättningar för
att agera på data för att förbättra köpupplevelsen. Marknadsplatser
kommer att bli den nya e-handeln," säger Tobias Bergström, Director
Commerce Strategy, på Avensia.

"Att starta en digital marknadsplats är ett avgörande steg för de
företag som har förutsättningarna och ambitionen att ta ett starkare
grepp om sin kategori och bransch. Har man en roll som marknadsledare
och är top-of-mind hos kunden kan den snabbt tappas om man inte
erbjuder det kunderna förväntar sig. Marknadsplatser handlar inte
enbart om bredd. Genom att ta en större position inom en kategori får
man möjligheten att bli tydligare i sin kommunikation med kunden och
öka sin relevans. Att vara relevant för kunden blir allt viktigare
för företag, om de vill vara med i matchen i framtiden," säger Johan
Sommar, Senior E-Commerce Advisor på Avensia.

För ytterligare information kontakta

Niklas Johnsson, VD: niklas.johnsson@avensia.com Telefon: 073-550 5003

Om Mirakl

Mirakl driver på plattformsekonomin genom att tillhandahålla den
teknologi och det ekosystem som krävs för att företag skall kunna
lansera en egen e-handelsmarknadsplats. Med Mirakl's Marketplace
Platform kan både B2B och B2C-företag erbjuda mer, lära sig mer om
sina kunder och sälja mer genom att öka antalet produkter som är
tillgängliga för köpare, öka Customer Lifetime Value och börja
förutse köpares behov och preferenser. Mirakl Marketplace Platform är
utvecklad med stort fokus på användarvänlighet; den levereras
startklar och kan lätt integreras till alla e-handelsplattformar, och
Mirakl Catalog Manager gör det enkelt att hantera produktdata på hela
marknadsplatsen. Den överlägsna expertis om digitala marknadsplatser
som Mirakl kan erbjuda är en avgörande faktor för kundernas
framgångar. Mirakl har över 200 kunder i 40 länder, däribland Urban
Outfitters, Hewlett Packard Enterprise, Carrefour, Siemens och Toyota
Material Handling. Läs mer om Mirakl: www.mirakl.com

Om Avensia

Avensia AB är ett ledande expertföretag inom modern handel. Med ett
team på över 200 personer hjälper vi handelsföretag aktiva både mot
konsumenter och företag att förverkliga sina ambitioner. Vårt uppdrag
är att ge maximalt värde till våra kunder genom att leverera
innovativa och banbrytande digitala lösningar och att vara en
långsiktig partner. På den globala marknaden är bolaget aktivt genom
produkterbjudandet Storefront. Företaget har sitt huvudkontor i Lund
och finns även i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Köpenhamn,
Oslo, Chicago och Cebu. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North
Growth Market under namnet AVEN. Läs mer på www.avensia.se. Mangold
Fondkommision AB är bolagets Certified Advisor och nås på tel: +46 8
503 01 550, e-post: ca@mangold.se eller www.mangold.se.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/avensia-ab/r/disrupt-yourself--digitala-markn...
https://mb.cision.com/Main/2502/2992354/1162789.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.