Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-10-22

AXFOOD: FORTSÄTTER TA MARKNADSANDELAR ENLIGT VD - SAMMANF

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stark tillväxt i jämförbara butiker och ett högre resultat för Dagab är de främsta förklaringarna till Axfoods resultatökning i det tredje kvartalet, enligt vd Klas Balkow. Axfood fortsätter att ta marknadsandelar och särskilt utmärkande är tillväxten för butikskedjan Willys, enligt Axfood-chefen.


Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:


Något bättre rörelsevinst än väntat. Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige, redovisar ett rörelseresultat på 796 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2020 (715). Väntat var 762 miljoner enligt genomsnittet i Infronts prognossammanställning. Axfoods försäljning summerades till 13.426 miljoner kronor (12.731), här väntades 13.446 miljoner. Rörelsemarginalen blev 5,9 procent för kvartalet (5,6), mot väntade 5,7 procent.


Bra logistikdrift lyfte Dagab-resultat. Resultaten inom Dagab var det som stack ut mest även jämfört med analytikernas snittförväntningar. Dagabs rörelseresultat var 246 miljoner kronor i (182), 22 procent högre än vad analytikerna hade räknat med, enligt Infront. "Alla våra större koncept; Hemköp, Snabbgross, Willys, växer snabbare än marknaden. Vi har också en bra logistikdrift som syns i Dagab och det har resulterat i ett bättre resultat", säger Axfoods vd Klas Balkow till Nyhetsbyrån Direkt.


Willys försäljning ökade 8%. Willys rapporterade en butiksomsättningstillväxt som helhet på 8,3 procent, vilket är högre än marknadens tillväxt. Detta trots den svaga utvecklingen för gränshandelskedjan Eurocash vars omsättning återigen minskade kraftigt med anledning av Norges begränsningar av resor till Sverige.


Snabbgross återhämtat sig snabbare än väntat. Hemköps tillväxt var i linje med marknaden i kvartalet. De handlarägda Hemköpsbutikerna växte i en högre takt men Hemköps egenägda butiker påverkas negativt av en fortsatt utmanande situation för stora butiker i centrala storstadslägen där flödet av människor fortfarande är på en låg nivå. Grossistverksamheten Snabbgross, med exponering mot café- och restaurangmarknaden, har återhämtat sig snabbare än väntat.



Fler hämtar i butik vid e-handel. Även inom e-handeln överträffade Axfood marknaden, med en tillväxt inom sin e-handel om hela 120 procent, enligt bolaget. "Särskilt utmärkande är tillväxten för leveranssättet upphämtning i butik som växer betydligt snabbare än hemleverans för såväl marknaden som för Axfood", skriver Klas Balkow.


Nytt koncept. I slutet av november lanserar Axfood butikskonceptet Snabbgross Club, där konsumenter får möjlighet att handla samma matvaror som restauranger och caféer. "Vi har identifierat ett konsumentbehov av att kunna handla livsmedel, råvaror och hushållsartiklar av hög kvalitet, i större förpackningar och till bra priser", skriver Axfood-chefen.


Upprepar investeringsprognos. Axfood står fast vid sin prognos om att investeringarna under helåret 2020 kommer att uppgå till mellan 0,9 och 1,0 miljarder kronor. En investeringsprognos för 2021 kommer i Axfoods bokslut och Klas Balkow kommenterar att bolaget har en hyggligt stabil investeringsnivå i butikerna men poängterar att det också kommer investeringar i det nya logistikcentret i Årsta. "Det blir en högre investeringsnivå nästa år än i år", konstaterar han.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.