Du är här

2018-10-01

BANK: KUNDER NÖJDARE MED SVENSKA BANKER, NORDEA ÅTERHÄMTAR SIG

STOCKHOLM (Direkt) Svenska banker har vänt trenden med missnöjda kunder - både
bland konsumenter och företag - och Nordea är den bank som står för den
största förbättringen.

Det skriver Bloomberg News och hänvisar till Svenskt Kvalitetsindex (SKI)
årliga undersökning.

I denna enkät uppgick kundnöjdheten i snitt till 65,0 2018, efter att ha
fallit tre år i rad. I fjol, alltså 2017, nådde kundnöjdheten 62,7, den
lägsta nivån på 22 år.

"Vi verkar nått botten och kundernas förtroende verkar komma tillbaka",
skriver SKI i rapporten.

Bland de fyra storbankerna fick SHB den högsta nöjdhetsnivån bland
konsumentkunder medan Nordea hade den lägsta nivån. Inklusive alla banker
fick Länsförsäkringar högsta poängen bland privatkunder. Trots jumboplatsen
noterade Nordea den största förbättringen, med en ökning om 5,6
procentenheter till 58,5.

Bland företagskunder förbättrades Nordeas ranking med 5,1 procentenheter till
58,7, vilket innebar att Swedbank halkade ned till sista plats.

En förklaring till förbättringen totalt i kundnöjdhet är att kunderna blir mer
positiva till digitala tjänster, enligt SKI. Detta kan gynna Nordea som har
satsat på en stor digital transformation som bland annat innebär utrullning
av en ny bankplattform och att omkring 6.000 jobb kommer att försvinna då
robotar till viss del ersätter mänsklig personal, skriver Bloomberg News.

I SKI:s enkät mäts kundnöjdhet på en skala 0 till 100. De banker som ligger
under 60 har stora svårigheter att övertala sina kunder att stanna, medan en
poäng över 75 indikerar stark relation mellan bank och kund.

Detta års enkät omfattade 3.856 företagsintervjuer och 4.432
konsumentkundintervjuer under perioden 7 augusti till 12 september.

---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.