Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-12

Bayn Europe AB: Högre försäljning än väntat och första listning av gelégodis på ICA

Pändy Foods AB lanserade de två första smakerna med sitt nya recept av
sockerreducerat gelégodis vid slutet av förra året. Produkterna har
under initiala försäljningsperioden mottagits väl, med högre
omsättning än väntat och snabba listningar i servicehandeln. Från och
med v.20 kommer produkterna även finnas listade och tillgängligt
centralt hos ICA.

Gelégodiset lanserades i två smaker på Fitnessfestivalen vid slutet av
förra året och fick ett starkt mottagande av marknaden. Sedan dess
har försäljningen varit högre än förväntat med breda listningar och
hög omsättning per butik, där man fram tills nu sålt slut allt som
kunnat produceras. Företaget har nu säkrat en utökad
produktionskapacitet för att kunna tillgodose en växande försäljning
framåt. Godiset finns idag tillgängligt på några av bolagets
export-marknader med ytterligare lanseringar inom kort. I Sverige
finns det listat och säljs bland annat på Preem, OKQ8, Circle K, ICA,
Hemköp (franchise), näthandlare och grossister. Lanseringarna har
även inneburit en högre frekvens på inkommande förfrågningar från
internationella distributörer och kedjor som intresserar sig för
lokal import av gelégodiset och chipsen.

"Det är superkul att vi hittat rätt med en produkt som har bra
traction och som samtidigt ger synlighet och indirekt marknadsföring
åt Bayns EUREBA®. Nyttigare godis är vår grundsten och den första
produkten som vi lanserade till marknaden 2016, där vi sedan dess
arbetat med att utveckla det nya receptet som nu finns tillgängligt
på marknaden. Vi ser stor potential i att som företagsgrupp kunna nå
en betydande tillväxt och ta en ledande position i Europa och Asien
inom godis som ersätter socker med naturliga fibrer, istället för
maltitol. Som exempel finns ett amerikanskt varumärke, Smartsweets,
som säljer fiberbaserat godis i USA och Canada och på kort tid nått
en omsättning på över 500 MSEK med endast gelékonfektyr. Min
uppfattning är att våra produkter har både bättre smak och textur än
deras godis och vi ska givetvis även sikta på att ta godiset över
atlanten också. Första leveransen till Canada går iväg om mindre än
fyra veckor." - Simon Petrén, VD Pändy Foods AB

Sweet Hearts och Sour Fish är två av Pändys godissmaker. Varje påse
innehåller endast 80 kcal och 1 g socker, vilket innebär ca 97 %
mindre socker än vanligt gelégodis. Bolaget har som ambition att
lansera ytterligare godissorter under 2020. Totalt finns det 14
produkter i portföljen idag och som säljs och marknadsförs till över
20 marknader.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Simon Petrén, IR-Ansvarig Bayn Europe AB (publ)
Tel: +46709999455

Email: simon.petren@bayneurope.com

Om Bayn och Pändy:

Från växtbaserade källor utvecklar och erbjuder Bayn marknaden
kostnadseffektiva råvaruingredienser samt totallösningar för
sockerreducering. Genom vetenskaplig forskning utvecklas produkter
och ingredienser med lågt kaloriinnehåll till kunder inom
livsmedelsindustrin.

Som en snabbväxande aktör inom FMCG har Pändy specialiserat sig på
konsumentprodukter med lågt kaloriinnehåll och hög andel protein.
Produkterna; drycker, godis, snacks och energy-bars, finns
tillgängliga i dagligvaruhandeln.

Tillsammans ska Bayn och Pändy bygga en koncern som ska investera i
och utveckla bolag inom Food-Tech.

Bayn är listat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under
kortnamnet BAYN.

FNCA Sweden AB är företagets certified adviser. Telefon +46-8-528 00
399, e-mail info@fnca.se.

Ytterligare information avseende bolaget finns på www.bayneurope.com
-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/bayn-europe-ab/r/hogre-forsaljning-an-vantat-...
https://mb.cision.com/Main/5651/3109581/1246244.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.