
Du är här
BETTING: STOR ÖKNING AV SPELREKLAM 1 KV, CHERRY STÖRST
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Reklamen för spel har ökat kraftigt i Sverige
sedan det nya systemet med spellicenser infördes vid årsskiftet.
Under årets första kvartal ökade de tio största spelbolagen sina samlade
reklaminvesteringar med nästan 40 procent jämfört med motsvarande kvartal i
fjol, enligt en sammanställning av Sifo som refereras av Dagens Media.
Mest köpte Cherry, som under kvartalet lade 317 miljoner kronor på spelreklam
- en ökning med drygt 5 procent. Tvåa bland reklamköparna var Kindred med 313
miljoner kronor (plus 38,5 procent) och trea Svenska Spel med 217 miljoner
kronor (plus 134 procent).
Fyra och femma bland reklamköparna var Global Gaming, som investerade 101
miljoner kronor, och ATG, som lade 93 miljoner kronor på reklam.
Den 24 april meddelade civilminister Ardalan Shekarabi att regeringen har gett
i uppdrag till Spelmarknadsutredningen att ta fram åtgärder för att begränsa
spelreklamens omfattning och innehåll.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2020.
---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt