Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-19

Blick Global Group AB: VD Update

Mycket har hänt under året och här följer en kort uppdatering om vår
affär, vår marknadspositionering samt vilka utomstående faktorer vi
ser och hur dessa påverkar vår verksamhet.

VD Update

Blick Global Group är idag ett AdTech bolag och vi riktar oss i
huvudsak mot iGaming-sektorn. Genom vårt helägda dotterbolag Wiget
Group erbjuder vi datadriven marknadsföring med egenutvecklad teknik
till kunder världen över.

Vad är AdTech och varför är det så intressant ur ett
aktieägarperspektiv?

I takt med att E-commerce blir en allt viktigare handels- och
mötesplats är naturligtvis försäljning, marknadsföring, CRM och
distribution lika viktiga på nätet som de är för detaljhandel eller
service i den fysiska världen. Själva idéen med AdTech är att göra
annonsering och marknadsföring betydligt mer precis och relevant och
därmed öka kampanjernas genomslag och försäljning. Detta innebär
också att det är lättare att hitta sina existerande kunder på nätet
utan att vara "i vägen". Genom flera års teknikutveckling har Wiget
samlat data och optimerat sina plattformar för att passa i synnerhet
iGaming-sektorn. Det intressanta med AdTech inom iGaming är att
branschen utgör ett högvärde segment inom E-commerce och att vi har
samlat data och byggt upp en global räckvidd under många år som nu
börjar ge frukt. Affären har en skalbarhet som vi började se i vår
kvartalsrapport för årets första kvartal.

Det finns idag en närmast enad uppfattning om att placering av
annonser är relativt svårt att hantera med önskvärd precision då man
som annonsör är beroende av många tredjepartsrelationer som är svåra
att optimera sinsemellan. Wigets plattform har utvecklats och
specialiserats mot iGaming dels avseende val av mediekanaler men
också avseende den data som ligger till grund för programmatiska köp
och effektivare medieinvesteringar.

Sport ersattes med andra vertikaler

När mars inleddes hade vi en övergripande exponering mot sport och
sportsbetting. Vi agerade snabbt då vi fick indikationer på att det
skulle bli ett mycket annorlunda idrottsår med merparten inställda
sportevenemang. Vi såg att våra kunder med främst sportfokus viktade
över till andra vertikaler inom onlinespel såsom poker, casino och
lotterier som fick ett uppsving i volym. Detta påvisar att tekniken
och operationen håller för att breddas och vi fick ett flertal nya
kunder inom vertikaler som inte dämpats av färre sportevenemang.

Wiget har en stark position och ligger i framkant inom teknologi och
data. Den globala räckvidden ger vidare stora möjligheter att skala
denna affär långt över de nivåer vi ser idag. Teknologin har dessutom
komponenter av AI och maskininlärning som ger en kontinuerlig
prestationshöjning och anpassning till förändringar i konsumtions-
och beteendemönster. Kort sagt, Wigets mål är att vara ett lager
mellan medieköpare och medieutrymme och för att rättfärdiga hela vår
existens däremellan måste vi leverera riktigt vass funktionalitet som
sänker våra annonsörers kostnader rejält.

Vi är väldigt glada och stolta över det sätt Wiget-affären har
utvecklats och klarat den svåra omställning som nuvarande läge har
medfört. Nu väntar vi på att få analysera effekten av att fler ligor
och sportevenemang så sakteliga kommer igång igen. Vi ser verkligen
fram mot att följa utvecklingen av vår AdTech-affär.

?

Viktiga datum för Blick Global Group

1. Årsstämma 30 juni.

2. Rapport andra kvartalet 30 juli.

- Erik Ahlberg, VD Blick Global Group -

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/blick-global-group-ab/r/vd-update,c3115776

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.