Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-09-17

Bulten: Tackat nej till FSP-kontrakt med för dåliga villkor - VD

STOCKHOLM (SIX) Bulten bedömer att bolagets marknadsandel på
fästelement till fordonsindustrin i Europa ligger på 14 procent, men
tittar man på FSP-affärer, där bolaget ansvar för hela kundens
värdekedja, ligger marknadsandelen på 56 procent.

Har man en gång som biltillverkare gått över till en FSP-leverantör
går man inte tillbaka till att köpa fästelement del för del, säger
Magnus Carlunger, teknik- och affärsutvecklingschef på Bulten, under
bolagets kapitalmarknadsdag på torsdagen.

I en premiumbil står fästelement för ungefär 1.500 kronor av bilens
totala komponentkostnader. Tittar man på volymer så är dock 800 av
4000 delar fästelement. Biltillverkarna bör därför inte titta så
mycket på kostnader för enskilda delar utan se till en helhetsbild där
det finns mer besparingar att göra, genom till exempel mindre manuellt
arbete.

På en fråga från åhörarna om Bulten någonsin har förlorat ett
FSP-kontrakt svarade bolagets vd Tommy Andersson att de inte förlorat
kontrakt, utan snarare sagt nej då villkoren varit för dåliga. Bolaget
vill inte tumma på lönsamheten, där bolaget har ett
rörelsemarginalmål, justerat, på 7 procent. Under 2014 låg Bultens
rörelsemarginal på 5,5 procent, Branschsnittet ligger på omkring 4
procent enligt Bultens vd.

Jonathan Axelsson
SIX News

Författare SIX news

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.