Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-02-26

Bygghemma Group First AB: Bygghemma Groups försäljning av egna varumärken för första gången över 50 procent

Bygghemma Group ("Bygghemma") har under de senaste 12 månaderna
avsevärt förstärkt kunderbjudandet, bl.a. genom en utrullning av egna
last mile-leveranser, installationstjänster och en ökad försäljning
av egna varumärken. Efter nyligen genomförda förvärv av bland annat
Outl1.se, LS-bolagen och Hemfint.se har Bygghemma hittills under 2020
nått en försäljning av egna varumärken på över 50 procent, drivet
primärt av en snabb ökning av andelen egna varumärken inom gruppens
DIY-segment. För helåret 2019 var försäljningsandelen egna varumärken
cirka 43 procent.

Adam Schatz kommenterar: "Ett marknadsledande sortiment är en av
Bygghemma Groups viktigaste strategiska hörnpelare; under fjolåret
expanderade vi kraftig vårt ledande sortiment från strax under 350
000 artiklar vid årets början till över 500 000 vid årets slut. Detta
gjorde vi jämsides med en snabb ökning av andelen egna varumärken och
digital dominans online, kombinerat med övriga tjänster inom det vi
kallar "the BHG Ecosystem", såsom produktexpertis, vårt eget nät av
showrooms, egna leveranser och vårt eget installations-nätverk,
vilket utgör fundamenten i Bygghemma Groups strategi och väg mot 10
miljarder i försäljning och 7 procent EBIT-marginal på medellång
sikt."

Sedan tidigare utgör egna varumärken drygt 90 procent av försäljningen
inom heminredningssegmentet. Under den inledande delen av 2020 har
andelen egna varumärken inom DIY-segmentet nått drygt 20 procent,
drivet dels av förvärvade bolag med starka portföljer av egna
varumärken, dels av kraftig organisk tillväxt inom gruppens egen
varumärkesportfölj, inte minst tack vare gruppens ledande
badrumsvarumärke, Bathlife.

"Att nu en majoritet av gruppens försäljning kommer från egna
varumärken är en milstolpe i vår målsättning att erbjuda ett
marknadsledande sortiment av både ledande externa och prisvärda egna
varumärken", säger Adam Schatz, vd och koncernchef för Bygghemma
Group.

För mer information, vänligen kontakta:
Adam Schatz, vd och koncernchef för Bygghemma Group
Telefon: +46 (0) 709 32 43 00. E-post: adam.schatz@bygghemmagroup.se

Johan Hähnel, Ansvarig för investerarrelationer
Tel: +46 (0) 70 605 63 34. E-post: johan.hahnel@bygghemmagroup.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg,
för offentliggörande den 26 februari 2020 kl 08.00 CET.

Om Bygghemma Group

Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av
produkter och tjänster inom DIY och Heminredning i Europa. Vi
erbjuder våra kunder ett brett ekosystem av produkter och tjänster
och bedriver verksamheten inom två segment, DIY och Möbler och
Heminredning. Vi tillhandahåller marknadens bredaste produktutbud,
med över 500 000 produkter, till de mest konkurrenskraftiga priserna
och strävar efter att skapa den mest attraktiva ehandelsmiljön genom
att kombinera ett oöverträffat produktsortiment med smart teknologi,
ledande produktexpertis och ett brett utbud av tjänster. Inom gruppen
ingår över 50 onlinedestinationer - inklusive e-handelsbutiker som
www.bygghemma.se, www.trademax.se, www.chilli.se and
www.furniturebox.se - och över 80 showrooms. Gruppen har huvudkontor
i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap. Under 2019
omsatte gruppen SEK 6,2 Mdr 2019 och hade fler än 1 500 medarbetare.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/bygghemma-group-first-ab/r/bygghemma-groups-f...
https://mb.cision.com/Main/16507/3045504/1200705.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.