Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-16

Cloetta AB: Cloetta ökar sina globala marknadsinvesteringar

Cloettas ikoniska varumärke Läkerol har fått en uppdaterad visuell
identitet och förpackningsdesign, och det pågår nu "360"
mediekampanjer på olika huvudmarknader. Supporten bakom varumärket
Läkerol är en del av Cloettas strategi att driva organisk tillväxt
med ökade mediakostnader för företagets största varumärken.

Läkerols förpackning har fått ny design och kommunikationsplattform.
Med den nya designen skapas ett tydligare varumärke som visuellt gör
det lättare för konsumenten att hitta och känna igen Läkerol i
butikshyllan. En elegant kombination av modernt och retro ger de nya
askarna en subtil image med syfte att även attrahera en bredare
målgrupp.

"- Tillsammans med byrån NORD DDB/ID har vi nyskapat varumärket, nu
baserat på känslomässiga värden, samtidigt som vi förstärkt smakernas
funktionella fördelar och förnyat varumärkets visuella identitet och
förpackningsdesign. Målet är att öka attraktiviteten och tydligheten
i Läkerols designspråk, samtidigt som vi vill stärka varumärkets
arv.", säger Thomas Biesterfeldt, Global marknadsdirektör för
Cloetta.

Återlanseringen exemplifierar Cloettas globala marknadsföringsstrategi
"Bygga konsumentfokuserad tillväxt", med fokus på att accelerera
avkastningen på marknadsinvesteringar med ökat fokus på de största
varumärkena i Cloettas varumärkesportfölj. Läkerol är ett av de
viktiga globala varumärkena från Cloetta som ursprungligen sålts på
de nordiska marknaderna och idag växer på fler marknader, som USA och
Asien.

Under de senaste 12 månaderna har Cloetta ökat utgifterna för
medieinvesteringar direkt mot konsument genom effektivitetsökning,
och nu även ökat de direkta utgifterna, vilket gör detta till
Cloettas största medieinvestering hittills.

"- Vi är verkligen nöjda med att se resultatet av vårt samarbete på
alla marknader, med en kommunikationsplattform för Läkerol, ett steg
bort från ett decentraliserat marknadsfokus. Denna ökning i
medieinvestering kommer att stärka Läkerol som varumärke, vilket över
tid kommer att bidra till lönsam tillväxt. Vår strategi "ONE
Cloetta", med att snabbt distribuera kunskap över marknaderna, är
avgörande för vår framgång.", säger Henri de Sauvage Nolting, VD för
Cloetta.

Denna information lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg,
för offentliggörande den 16 september 2019 kl. 08.00 (CET).

Mediakontakt

Frans Rydén, Chief Financial Officer, 08-527 288 27.

Om Cloetta
Cloetta grundades 1862 och är ett ledande konfektyrföretag i Norden
och Holland. Cloettas produkter säljs i fler än 50 länder världen
över med Sverige, Finland, Danmark, Norge, Holland, Tyskland och
Storbritannien som huvudmarknader. Cloetta har några av de starkaste
varumärkena på marknaden, till exempel Läkerol, Cloetta,
Karamellkungen, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife och Red Band.
Cloetta har 8 fabriker i 5 länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq
Stockholm. Mer information finns tillgänglig på www.cloetta.com

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/cloetta-ab/r/cloetta-okar-sina-globala-markna...
https://mb.cision.com/Main/1169/2904484/1106142.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.