Du är här

2018-01-15

DETALJHANDEL: SHOPPING I BUTIK MÅSTE GE UPPLEVELSER - FORSKARE

STOCKHOLM (Direkt) Detaljhandel i fysiska butiker måste tillhandahålla
upplevelser snarare än bara varor om den ska frodas i takt med att e-handeln
växer.

Det sade Harvard-ekonomiprofessorn Edward Glaeser till Nyhetsbyrån Direkt vid
Skagen Fonders nyårskonferens 2018.

"Om allt man får när man går till butiken är en vara som man lika gärna kan
köpa online är det svårt att se att det kommer att frodas. Vi har sett samma
sak för shoppingcenter som ligger utanför stadskärnor i USA", säger Edward
Glaeser som har stadsmiljöer som ett av sina största forskningsområden.

Den långsiktiga ekonomiska framgångsfaktorn för städer handlar om
exportorienterade tjänster såsom finans, men även tjänstesektorn där man
faktiskt får något givande från kontakt med en annan människa som man inte
kan få online, uppger han.

Kommer fysisk detaljhandel att lyckas framöver och därmed fortsätta använda
en hel del fastighetsutrymme i städer?

"Jag tror att detaljhandeln kommer att se något annorlunda ut, men min
bedömning är att folk tycker om att shoppa. Det är kul att köpa saker och det
finns ett stort kommersiellt intresse av att komma på hur man ska få
människor att fortsätta shoppa i städer. Man behöver bara vara kreativ. Viss
shopping kommer dock helt att ersättas av e-handel."

Vid sitt anförande pratade Edward Glaeser även om hur stadsmiljön påverkas av
pågående trender inom fordonssektorn som kan medföra behov av färre bilar på
sikt.

"Vissa parkeringsbyggnader byggs med högre takhöjd än normalt så att de kan
byggas om till annat i framtiden. Den generella poängen är att man som
fastighetsutvecklare verkligen bör satsa på en fysisk miljö som kan förändras
när teknologin och efterfrågan ändras. Smart utrymmesutveckling möjliggör
exempelvis för omkonfigureringar från små till stora lägenheter och tvärt om,
från öppna kontorsmiljöer till avskilda miljöer, och så vidare", säger
ekonomiprofessorn avslutningsvis.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.