Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-07-16

DOMETIC: MARGINAL PÅ VÄG UPP MEN FÖR TIDIGT PRATA NYA MÅL - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Dometics lönsamhet har börjat klättra uppåt och de senaste förvärven som bolaget gjort kan komma att bidra ytterligare. Är det dags att skruva upp marginalmålet?

"Det är för tidigt att säga. Vi kommunicerade våra finansiella mål 2019, däremellan har vi haft en pandemi. Vi är på väg upp utan tvekan men jag skulle vilja se att utvecklingen fortsätter ett antal kvartal innan vi börjar fråga om vi ska lyfta målen eller inte. Vi har förövrigt en kapitalmarknadsdag i slutet av året och vi kommer givetvis att tänka igenom vad vi kommunicerar i samband med det", säger bolagets vd Juan Vargues i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten för det andra kvartalet.

Dometic har en uttalad strategi att minska beroendet av försäljning till husbils- och husvagnstillverkare och sökarljuset riktas mot uppköpskandidater inom eftermarknad och service där marginalerna är högre. Viktor Trollsten som är analytiker på DNB Markets konstaterade tidigare i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt att de senaste förvärven mycket riktigt har marginaler i nivå med, eller över, bolagets nuvarande marginaler, och att "allt annat lika så skulle marginalprofilen möjligtvis kunna utvecklas bättre framöver".

Hur viktig är marginalen när ni tittar på förvärvskandidater, har ni börjat lägga större vikt vid den?

"Jag skulle inte säga att det ska vara supermarginaler. Det fina med förvärv är att du ska kunna effektivisera det du köper. Däremot är vi helt ointresserade av turnaround-case. Det ska vara bra bolag som inte är helt optimerade", säger Juan Vargues.

Dometic har skruvat upp förvärvstakten under året och i juni fyllde bolaget på kassan med 3,4 nya miljarder. Juan Vargues säger att jakten på objekt fortsätter men konstaterar att "förvärv är förvärv" och att det kan gå långa perioder där det inte händer någonting och sedan händer mycket på en gång. Huruvida årets takt med sex förvärv på sex månader håller i sig återstår alltså att se.

"Vi förväntar oss att göra strategiska förvärv som stärker vår förflyttning mot mer fritid och mindre husbilar och husvagnar. Hela grejen med Dometic är att minska exponeringen mot ett enda segment."




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.