Du är här

2018-11-13

ELECTRA: HÅRD KONKURRENS PRESSAR LÖNSAMHETEN

STOCKHOLM (Direkt) Den fina omsättningstillväxten för Electragruppen, som
driver butikskedjor för hemelektronik och telekomprodukter, återspeglar sig
tyvärr inte i lönsamheten där den globala produktkonkurrensen får genomslag
på marginalerna.

Det skriver Electragruppens i sin delårsrapport.

Omsättningen ökade under tredje kvartalet med 17,4 procent men
rörelseresultatet minskade till 5,0 (7,3) miljoner kronor och
rörelsemarginalen till 1,1 procent (1,9).

"Utfallet är i linje med våra förväntningar men står i kontrast mot
jämförelsetalen. Vi satsar fortsatt resurser och fokus på att utveckla ett
utökat tjänsteutbud som kan komplettera våra produktvolymer", kommenterar vd
Anneli Sjöstedt.

Under årets första nio månader kostnadsförde Electra 2,5 miljoner kronor för
utveckling att ta fram tjänster samt för genomförd marknadsbearbetning.

"Intäkter hänförliga till dessa tjänster är än så länge modesta, till exempel
intäkter via Installationsportalen. Vi bedömer tjänsteinslaget i vår portfölj
som nödvändigt för framtidens marknad och arbetar målinriktat och tydligt för
att med hjälp av dessa tjänster möta marginalpressen i branschen", skriver
vd.

Electra anger också att bolaget tar marknadsandelar inom jämförbara
varuområden.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 79 00 http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.