Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-02

Electrolux: Electrolux redovisar lägre utsläpp och introducerar nytt ramverk i Hållbarhetsrapporten 2019

Electrolux rapporterade idag att företaget har minskat CO2-utsläppen
från den egna verksamheten med 75 procent sedan 2005. För att bli
klimatneutrala genom hela leveranskedjan fram till 2050, och med en
allt mer holistisk syn på hållbarhet, har bolagets övergripande
hållbarhetsramverk uppdaterats.

Minskad miljöpåverkan som är både direkt och indirekt blir allt
viktigare fokusområden för Electrolux. I hållbarhetsredovisningen
från 2019, som publicerades idag, presenteras företagets framsteg i
arbetet med att nå målen inom de nio nyckelområden som utgör
Electrolux hållbarhetsramverk, For the Better. Läs hela rapporten här
(http://www.electroluxgroup.com/sustainabilityreports/2019/) (på
engelska).

Rapporten visar att koldioxidutsläppen inom Electrolux verksamhet har
minskat med 75 procent sedan 2005. Dessutom stod företagets mest
energi- och vatteneffektiva produkter för 23 procent av det totala
antalet sålda produkter förra året.

Vid FNs klimatmöte i New York 2019 anslöt Electrolux till en global
grupp företag som arbetar för att begränsa den globala
temperaturökningen till 1,5 grader. Electrolux åtagande, att bli
koldioxidneutrala genom hela leveranskedjan till 2050, ingår nu i det
uppdaterade hållbarhetsramverket. Genom ytterligare ett FN-initiativ,
Cool Coalition, kommer Electrolux ersätta gaser med stor
klimatpåverkan i samtliga produkter senast 2023, vilket också ingår i
det övergripande ramverket.

I samband med Electrolux hundraårsjubileum 2019 lanserades The Better
Living Program (BLP). Detta är en handlingsplan som fram till 2030
ska göra det lättare för konsumenter runtom i världen att agera
hållbart i vardagslivet. BLP är nu också helt integrerat i det
övergripande hållbarhetsramverket.

- Hållbarhet har alltid varit mycket viktigt för Electrolux. Vårt
uppdaterade övergripande hållbarhetsramverk är mer anpassat till FNs
globala mål för hållbar utveckling. Det visar även vårt stora
åtagande att bidra till viktiga globala utmaningar genom att hjälpa
konsumenter att göra hållbara val, säger Jonas Samuelson, VD och
koncernchef Electrolux.

Andra viktiga initiativ och framgångar 2019 som lyfts fram i rapporten
inkluderar 20 gånger mer återvunnen plast i produkter och 44 procent
mindre energiåtgång per tillverkad produkt. Dessutom har 30 000 barn
fått lära sig om hållbart ätande genom Electrolux Food Foundations
Food Heroes-program.

Under 2019 har även ett ramverk för gröna obligationer införts som ett
nytt sätt att finansiera Electrolux hållbarhetsinitiativ. Avsikten är
att ta in medel som öronmärks för investeringar i projekt inom
hållbarhetsramverket som bidrar till en minskad miljöpåverkan från
företagets produkter och verksamhet.

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65
07.

Electrolux är ett ledande globalt vitvaruföretag som i mer än 100 år
gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt
att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare
hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer
hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra
varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi
ca 60 miljoner produkter till hushåll på ca 120 marknader varje år.
Under 2019 hade Electrolux en omsättning på 119 miljarder kronor och
cirka 49 000 anställda. För mer information besök
www.electroluxgroup.com.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/electrolux/r/electrolux-redovisar-lagre-utsla...
https://mb.cision.com/Main/1853/3079039/1222790.pdf
https://mb.cision.com/Public/1853/3079039/82f9e915c70e9bc2.pdf
https://mb.cision.com/Public/1853/3079039/bdffafdca4891f7a.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.