Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-06-17

FASTIGHETER: ALLTID MARKNADEN SOM BESTÄMMER HYRESNIVÅ - CITYCON

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Köpcentrumägaren Citycon har ett intresse av
att deras hyresgäster utvecklas väl. Själva hyresnivåerna bestäms samtidigt
alltid av marknaden.

Det skriver det finländska fastighetsbolagets ir-chef Mikko Pohjala i ett
e-mail till Nyhetsbyrån Direkt.

Under våren har bland annat kosmetik- och hårvårdskedjan Kicks samt ur- och
accessoarkedjan Ur&Penn varit ute med uppmaningar till fastighetsägare om att
hyresnivåerna behöver anpassas till ett nytt och förändrat handelslandskap.
Liknande tankar har vädrats även i Norge.

"Vi förstår att klädindustrin genomgår en strukturell förändring och att
aktörer som har det kämpigt letar efter vägar att minska kostnaderna",
framhåller Mikko Pohjala och tillägger att klädbutiker i gemen koncentreras
till lägen med hög genomströmning och där det råder hög efterfrågan på
lokaler.

Citycon, noterat i Helsingfors, är ett fastighetsbolag specialiserat på
köpcentrum, med sammanlagt ett 40-tal centrum i Norden och Estland.

I förra veckan meddelade bolaget att ett centrum i Helsingfors och ett annat i
Tammerfors ska säljas för 77 miljoner euro, i linje med bokfört värde.
Sammanlagt har bolaget fastigheter, inkluderat hälftenägandet i Kista
galleria, med värde på drygt 4 miljarder euro.

Av bolagets uthyrningsbara yta på 1,1 miljon kvadratmeter står Finland/Estland
och Norge för drygt 0,4 miljoner kvadratmeter vardera. Ett tiotal köpcentrum
i Sverige/Danmark står för resten, knappt 0,3 miljoner kvadrat. Av dessa
återfinns sju stycken i Stockholmsområdet, i bland annat Högdalen,
Liljeholmen och Tumba, och därutöver äger bolaget ett par gallerior på den
svenska västkusten, till exempel i Mölndal.

"Vi har shoppingcenter i urbana lägen som är sammanlänkade med
kollektivtrafikhubbar, nära där folk bor och arbetar", säger Mikko Pohjala.

Citycon har, som andel av hyresintäkterna, en 25 procentig exponering mot
modeindustrin. Bolaget har i huvudsak sådant som kommunaktörer,
dagligvaruhandel, apotek samt restauranger och caféer som hyresgäster.

"Vår strategi skapar bra besökstal och vi har begränsat med vakanser i våra
shoppingcenter. Vår uthyrningsgrad är 96 procent och antalet besökare ökar i
många av våra shoppingcenter. Hyresnivåerna bestäms alltid av marknaden och
skiljer sig beroende på läge, besökstal, upptagningsområde med mera. Så länge
som det finns en efterfrågan för lokaler i lägen med ett högt antal besökare
så kommer hyresnivåerna att reflektera detta", fortsätter Mikko Pohjala.

---------------------------------------
Malcolm Svensson Rothmaier +46 8 5191 7918

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.