Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-07

FENIX: RÄKNAR MED ATT 2 KV BLIR TUFFT - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fenix Outdoor uppger att andra kvartalet kommer
att bli ett tufft kvartal, men bolaget räknar med att kunna redovisa
besparingar såväl som dra nytta av förändringarna i kundbeteende, särskilt
inom området webbsäljning där Fenix Outdoor räknar med att kunna ta del av
den befintliga tillväxttrenden jämfört med föregående år.

Det framgår av delårsrapporten för det första kvartalet.

Med tanke på effekterna av pandemin finns det en stor risk för sjunkande
försäljning, åtminstone på medellång sikt, uppger bolaget övergripande.

"Fenix Outdoors försäljning låg i slutet av februari i linje med eller över
satta mål. Detsamma jämfört med föregående års siffror. Då kom mars", skriver
bolaget med hänvisning till butiksstängningar i Tyskland, Nordamerika och
Norge samt nedstängningar på de flesta av Fenix Outdoors marknader.

"Bortfallet av försäljning var mellan 10-60 procent, beroende på marknad och
plats. Bortfallet drabbade särskilt hårt butiker i köpcentrum och i
citylägen, medan butiker i mindre städer och i landsbygdsområden blev mindre
påverkade", skriver Fenix Outdoor.

Som en säkerhetsåtgärd och för att följa myndigheters föreskrifter stängde
bolaget även sitt lager i USA.

"Detsamma är nu öppet igen och vi levererar såväl detaljistkunder med egen
online försäljningen som direkt till konsument via egen webbshop. Denna
utveckling är i linje med vad vi såg i Asien tidigare, med undantag för
Taiwan, som på grund av sin kontroll över Covid-19 aldrig påverkades och där
vi ser en god tillväxt", uppger Fenix Outdoor.

Bolaget har vidtagit flera åtgärder och etablerat anställningsstopp.

"Koncernen hade dock tagit vissa kostnadsbeslut redan under fjärde kvartalet
gällande anställningar och omstrukturering, som vi beslutat att inte stoppa.
Detta då vi är av den uppfattningen att de kommer att stödja vår verksamhet
på lång sikt och också vara viktiga för att stödja vår webbförsäljning som är
den bästa inkomstkällan för tillfället", motiveras det.

Det innebär att bolaget under mars redovisade förlorad försäljning utan att
kunna realisera större besparingar, speciellt inom detaljsegmentet som visade
en betydande förlust under mars.

"Vi hade också kostnadsförpliktelser inom andra områden under månaden, vilka
var omöjliga att avbryta. Slutligen har vi vidtagit ytterligare kraftfulla
åtgärder under första kvartalet och gjort reservationer för kundfordringar på
grund av osäkerheten i marknaden", uppger bolaget.

Eftersom många butiker är stängda på de flesta av de större marknaderna
påverkas Brands och Global sales försäljning negativt. Fenix egen
detaljhandel drabbas också av pandemin.

"Det är uppenbart att på marknader där våra butiker är stängda så säljer vi
ingenting från butikerna. Vi ser också en negativ inverkan på försäljningen
på de marknader där butikerna är öppna, men som jag beskrev i min inledning
varierar påverkan. Butiksförsäljningen i vissa områden är ner upp till 50
procent jämfört med föregående år. Initialt såg vi också en negativ effekt
för den digitala försäljningen. Men under april har online försäljningen
tagit fart och ser verkligen lovande ut. Vi kan notera en 'lika för lika'
tillväxt i onlinehandeln, inom vårt retail-segment, om 90-300 procent
beroende på marknad", skriver Fenix Outdoor.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.