Du är här

2018-09-20

FINTECH: APPEN HEDVIG TAR IN 30 NYA MILJONER EFTER LANSERING

STOCKHOLM (Direkt) Startupbolaget Hedvig, som lanserat ett
hemförsäkringserbjudande via en mobilapp tidigare i år, tar in 30 nya
miljoner i en finansieringsrunda. Syftet med kapitalanskaffningen är stödja
en fortsatt kundtillväxt.

Det säger vd:n Lucas Carlsén, en av Hedvigs tre medgrundare, till Nyhetsbyrån
Direkt.

Bland investerarna finns det tyska investeringsbolaget Cherry Ventures, där
ett par av grundarna har bakgrund från Zalando, och Khaled Helioui som bland
annat är känd för att ha varit en tidig investerare i Uber. Kapital skjuts
även till från de befintliga investerarna Sophia Bendz, Nicklas Storåkers och
investmentbolaget Creades.

"Vi lanserade vår tjänst i maj och har växt snabbt under dessa månader. Vi tar
in nya pengar för att kunna fortsätta växa i den takten", säger Lucas Carlsén
som påpekar att det då bland annat krävs att personalstyrkan utökas.

I nuläget omfattar Hedvigs erbjudande hemförsäkringar till svenska hyres- och
bostadsrätter. Försäkringarna innehåller även rese- och drulleförsäkring.
Därutöver går det att teckna tilläggsförsäkring för enskilda dyrare objekt.

"I nuläget erbjuder vi bara försäkringar för lägenheter, framöver kan vi
tänkas utöka erbjudandet till att även omfatta hus och villor. Utöver det är
det för tidigt att säga vilka typer av försäkringsmarknader som vi kommer att
röra oss in på därefter", säger Hedvig-vd:n.

Utöver andra typer av försäkringar än hemförsäkringar i Sverige kan Hedvig
framöver även tänka sig en expansion till andra geografiska marknader i
Europa.

"Men nu ligger fokus på att växa i Sverige, det är för tidigt för oss att
kommentera i vilka andra länder vi skulle tänkas röra oss in i", fortsätter
Lucas Carlsén.

Om det väl blir aktuellt med en europeisk expansion kommer Hedvig att behöva
ta in ytterligare kapital framöver.

"Även om försäkringsbranschen ser liknande ut på olika marknader finns det
unika förutsättningar på olika enskilda geografiska marknader", lyfter han
även fram.

Hedvigs målsättning är att förenkla för försäkringsprocessen sina kunder.
Genom att utnyttja teknologi automatiseras anmälan av enklare skador medan
supportkontakt krävs först för mer komplexa ärenden.

Hedvig samarbetar med det globala försäkringsbolaget Inter Hannover för en
försäkringslösning med större skala. Hedvig står alltså inte självt för
själva försäkringen utan ansvarar för en användarvänlig mobil
försäkringsprodukt. Med hjälp av detta bedömer bolaget att ledande svenska
försäkringsaktörer som Sampoägda If, Folksam, Länsförsäkringar och Trygg
Hansa redan har noterat Hedvig.

Likt hur traditionella jättar inom bankbranschen utmanats med successivt
hårdare konkurrens på kurtage, fond-avgifter samt även på bolån börjar nu
även försäkringssidan av finansbranschen alltså att utmanas av innovativa
aktörer.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 79 00 http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.