Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-06-11

GAMING: FLER MILENNIALS ABONNERAR SPEL ÄN BETAL-TV ENL STUDIE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) 53 procent av alla amerikaner födda mellan 1983
och 1996, en generation som fått epitetet "milennials", abonnerar på
gamingtjänster. Motsvarande siffra får betal-tv är 51 procent, enligt en
årlig studie från Deloitte.

Spelabonnemangen har ökat från 44 procent förra året till årets siffra 53
procent bland milennials, samtidigt som andelen för betal-tv har minskat med
1 procent. Det är första gången spelabonnemang kommit ikapp och förbi
tv-abonnemang, skriver Deloitte.

De nya streamingtjänsterna för spel har lanserats i snabb takt de senaste
åren. Så sent som på måndagen tillkännagav Microsoft att dess nya
Xbox-version kommer släppas mot slutet av 2020 med stöd för streaming via
molntjänsten Project Xcloud. Också Googles Stadia, Sonys Playstation, Apples
Arcade och den kinesiska nätjätten Tencent Gaming har satsat tunga
investeringar inom molngaming.

Molntjänsterna, där spelen likt Netflix strömmas från en server i stället för
att läsas in direkt i hårdvarukonsollen, väntas bli slutet för fysiska
spelköp. Det är ett faktum som blivit kännbart för bland andra
spelbutikskedjan Gamestop, som rasat på börsen efter flertalet
vinstvarningar, skrotade försäljningsmål och svaga resultat.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.