Du är här

2017-12-14

Gold Town Games: GOLD TOWN GAMES REDOVISAR ANVÄNDARDATA FRÅN LANSERINGEN I EUROPA

Den 30:e oktober lanserades World Hockey Manager i hela Europa med
primärt fokus på Tyskland och Schweiz. Marknadsaktiviteterna
fokuserades på köp av användare via Facebook, Instagram och Google
Ads.

Under november har totalt 43 892 användare laddat ner World Hockey
Manager. Fördelningen av dessa är ungefärliga 15 procent från Sverige
respektive Tjeckien, 20 procent från Tyskland och 10 procent från
Schweiz. Resterande 40 procent är fördelade på övriga länder i
Europa. 22 procent av nedladdningarna var organiska. Kostnad per
nedladdning har varit fortsatt gynnsamt.

- Den europeiska lanseringen har bevisat att World Hockey Manager är
en engagerande produkt för en större marknad än bara i Sverige och
Skandinavien. Intresset och användandet har ökat i Sverige och det är
fortsatt vår primära marknad. I både Schweiz och Tyskland finns det
ett gediget hockeyintresse vilket genererat många nedladdningar men
vi har ännu bara skrapat på ytan av Europamarknaden. Vi ser fram emot
ett fortsatt spännande arbete med riktade kampanjer för

att attrahera fler användare och öka kännedomen om spelet, säger VD
Pär Hultgren.

Användardata Android och iOS under perioden 1-30 november
Antal nedladdningar: 43 892 stycken
Intäkt: 448 500 SEK
Andel av totala antalet användare som genomfört köp: 6,5 procent
On-boarding: 82 procent
Retention dag ett: 35,1 procent
Retention dag sju: 17,5 procent
Genomsnittlig tid i applikationen/användare/dag: 31 minuter
Dagliga aktiva användare 1 november: ~4 000 stycken
Dagliga aktiva användare 30 november: ~9 000 stycken

I presenterad användardata om andelen användare som genomfört köp samt
dagliga aktiva användare räknas även de som registrerats före den 1
november.

- Användardatan är överlag tillfredställande, inte minst den fortsatt
stigande intäkten och kostnaden per nedladdning. Vi vet dock att båda
dessa siffror snabbt kan ändras. Den vikande trenden för spelets
retention, jämfört med målbilden på 40 procent, är förväntad då det
ofta inträffar när spel presenteras för en bredare målgrupp. Vi
fortsätter, enligt plan, att arbeta datadrivet för att nå uppsatta
målsättningar och för att skapa ett engagerande managerspel, avslutar
Pär Hultgren.

Pär Hultgren VD, Gold Town Games

KORT OM GOLD TOWN GAMES

Gold Town Games AB är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå.
Bolaget har 12 anställda och leds av VD Pär Hultgren och inriktar sig
på sportmanagerspel till de två största mobila plattformarna
iOS(Apple) och Android(Google). Bolagets första spel, World Hockey
Manager(WHM), lanserades i Europa den 31 oktober 2017. Målsättningen
är att skapa ett populärt hockeymanagerspel och därefter använda sin
egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom
lag- och arenasporter.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/gold-town-games/r/gold-town-games-redovisar-an...
http://mb.cision.com/Main/14421/2414955/767176.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.