Du är här

2018-09-19

Haldex: Haldex presenterar öppna, skalbara bromslösningar för självkörande och elektriska tunga fordon

Haldex presenterar produkter och framtidskoncept under devisen
"Driving our Future" på IAA-mässan för tunga fordon.

Med utvecklingen av självkörande fordon kommer fordonets
systemarkitektur se annorlunda ut. Föraren står idag för
integrationen av drivning, bromsning och styrning. För att få ett
fordon att bli helt självkörande måste delsystemen kontrolleras exakt
och i sin tur kommunicera tillbaka för att systemet ska kunna
analysera data och fatta rätt beslut. Systemintegration är således
nyckeln för att självkörande fordon ska bli framgångsrika och säkra.

"Systemintegration kräver öppen kommunikation. Idag delas endast
utvalda data om hjuländens prestanda i systemet, trots att merparten
av ett fordons beteende är beroende av prestandan från hjuländen.
Haldex vill förändra det. Vi tror fullt på öppna system där lastbils-
och släpvagnstillverkarna får full tillgång till data från hjuländen
", säger Andreas Jähnke, SVP R&D på Haldex. "Genom att utveckla
bromssystemen tillsammans med tillverkarna, lägger vi grunden för de
nya principerna för systemarkitekturen. Vi vet att ny och gammal
teknik kommer att leva sida vid sida i många år. Genom att skilja
mjukvaran från hårdvaran kan du använda samma mjukvarufunktionalitet
för att utföra olika mekaniska uppgifter. På så sätt kan du ha en
fordonsstruktur som kan kontrollera både pneumatiska och
elektromekaniska bromsar. Vi vill också komma bort från principen att
EBS-enheten är en svart låda och det centrala navet för intelligensen
i bromssystemet. För att bygga ett skalbart system med maximal
kontroll och förutsägbarhet, bör mer teknik och intelligens placeras
vid hjuländen."

En av de nya produkterna från Haldex som bygger på detta koncept är
Fast Acting Brake Valve (FABV). Det är en högpresterande ventil som
placeras i hjuländen tillsammans med en ECU, som reagerar tio gånger
så snabbt som konventionella modulatorbaserade system. Resultatet är
15% kortare stoppsträcka, men också förmågan att nyttja den laterala
och longitudinella friktionsnivån optimalt på varje hjul. Med FABV
håller fordonet den bana som det avsett, med en stabilitet och
förutsägbarhet som annan teknik som finns tillgänglig idag inte
erbjuder. Andreas Jähnke kommenterar: "Fordon utan förare behöver
redundans på olika nivåer. Vi är inte unika med att erbjuda styrning
genom bromsning, men den precision vi uppnår vid hjuländen med FABV
är unik."

En annan produkt under utveckling som också ger 15% förbättring av
stoppsträckan, jämfört med pneumatiska skivbromsar, är den
elektromekaniska skivbromsen från Haldex. Den testas för närvarande
på elektriska bussar med positivt resultat. Fördelen med den
elektromekaniska skivbromsen är inte bara dess förbättrade prestanda
jämfört med dagens pneumatiska skivbromsar, utan även
energiförbättringarna som uppnås då det pneumatiska bromssystemet
byts ut mot ett fullt elektriskt bromssystem.

Dagens elektriska tunga fordon har fortfarande ett pneumatiskt
bromssystem installerat. Det systemet behöver cirka 2,5 gånger mer
energi än ett elektriskt bromssystem. Det kräver dessutom en
kompressor och andra delsystem som du kan utesluta i ett elektriskt
bromssystem. Åke Bengtsson, VD för Haldex kommenterar: "Med våra
patent på elektromekaniska skivbromsar och pågående fordonstester är
vi övertygade om att vi är en av de världsledande på elektromekaniska
skivbromsar för tunga fordon."

Haldex finns i hall 26, monter C03, och kommer där presentera ett
urval av produkter. Den nya generationen av bromscylindern LifeSeal+
kommer att ha premiär på IAA. Haldex har lyssnat på sina kunder och
har vidareutvecklat LifeSeal+ för skivbromsar. LifeSeal+ är främst
avsedd att användas på semitrailers för långdistanstransporter i hela
Europa. Den robusta konstruktionen gör även att LifeSeal+ passar för
hårda förhållanden på byggarbetsplatser.

Haldex presenterar bromscylindern LifeSeal+ på IAA tillsammans med
skivbromsar från ModulT-serien. 19,5 och 22,5-tums versioner för
släpvagnar, lastbilar och bussar visas upp. ModulT är viktoptimerad
men ändå högpresterande tack vare deras karakteristiska design och
optimerade konstruktion.

Det kommer också att visas andra beprövade produkter från Haldex i
Hannover så som den automatiska bromshävarmen S-ABA, EB+, det
elektroniska bromssystemet med däcktryckskontroll och inbyggd support
för att angöra lastbryggan, samt den nya webshopen.

Detta är en förenklad summering av det engelska pressmeddelandet som
innehåller utförligare beskrivningar samt fler detaljer. För att läsa
det engelska pressmeddelandet, besök www.haldex.com/news.

För ytterligare information, besök www.haldex.com eller kontakta:

Catharina Paulcén
SVP Corporate Communications
Tfn: 0418-476157
E-post: catharina.paulcen@haldex.com

Diana Spieler
Marketing Communications Director EMEA
Tfn: +33 6 71 21 89 73
E-post: diana.spieler@haldex.com

Om Haldex

Mer än 100 år av kraftfullt fokuserad innovation ger Haldex
oöverträffad expertis när det gäller bromssystem och
luftfjädringssystem för tunga lastbilar, släpvagnar och bussar. Vi
lever och andas vår verksamhet med målet att leverera robusta och
tekniskt överlägsna lösningar som grundas i en djup insikt i våra
kunders verklighet. Genom att fokusera på våra kärnkompetenser och
den passion vi alla delar uppnår vi den snabbhet och flexibilitet som
marknaden kräver. Innovationssamarbete utgör kärnan inte bara i våra
produkter, utan även vår filosofi. Våra 2200 anställda, spridda över
fyra kontinenter, utmanar dagligen det konventionella för att
säkerställa att de produkter vi levererar skapar ett unikt värde för
våra kunder och alla slutanvändare. Vi är listade på Nasdaq
Stockholmsbörsen och omsätter cirka 4,5 miljarder SEK.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/haldex/r/haldex-presenterar-oppna--skalbara-br...
http://mb.cision.com/Main/1432/2620736/911072.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.