Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-02-13

H&M: CORONA-EFFEKT FSG CA -1%-ENH 1 KV OCH 2 KV - CREDIT SUISSE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Coronavirusets utbredning i Kina kan komma att
påverka H&M-gruppens totala försäljning negativt med ungefär 1 procentenhet i
såväl det första som andra kvartalet.

Det skriver Credit Suisse i en analys.

I slutet av förra året hade H&M-gruppen 546 butiker i Kina (inklusive 26 i
Hongkong), motsvarande nära 11 procent av koncernens samtliga butiker. De 546
butikernas försäljning 2019 stod för cirka 6 procent av H&M-gruppens totala
försäljning under året.

"Februari kommer förmodligen vara den månad då störningarna (från
coronaviruset) toppar i Kina", skriver Credit Suisse och kalkylerar med att
effekten på det första kvartalet blir en försäljningsökning på 4 procent, i
stället för 5 procent.

H&M har tidigare uppgett att försäljningen under det första kvartalets två
första månader (december-januari) steg med 5 procent i lokala valutor.

Den negativa "coronaeffekten" på H&M:s försäljning i det andra kvartalet
(mars-maj) bedöms bli mellan 1 och 1,5 procentenheter.

I början av veckan uppgav H&M-gruppens pressavdelning till Nyhetsbyrån Direkt
att 334 av de totalt 520 butiker bolaget har i Fastlandskina höll stängt på
grund av coronavirusets utbredning.

"Med tanke på rådande situation och att vi har tillfälligt stängt butiker så
är en kortsiktig påverkan på vår försäljning oundviklig, men vi väljer att
inte gå in på detaljer i dagsläget", uppgav H&M.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.