Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-14

Hoodin AB: Starkt mottagande på marknaden gör att Hoodin växlar upp försäljningen

De senast lanserade lösningarna har fått ett positivt mottagande på
marknaden och för att möta efterfrågan så kommer Hoodin att addera
direktförsäljning till sin försäljningsstrategi.

Syftet med att addera direktförsäljning till den existerande
partnerstrategin bygger på att bolaget ser en högre efterfrågan från
befintliga och nyinkomna branscher än vad nuvarande partnernätverk
kan hantera. Bolaget byter därmed inte strategi, mer än att ett
tillägg görs för att snabbare når en större marknad.

"Vi har uppenbarligen prickat rätt med de senaste konceptet där vi t
ex de senast två veckorna fått över 50 bokningar för att börja testa
Hoodin. Det kan låta som en låg siffra, men i relation till insats så
är det ett mycket starkt utfall. Vidare så har vi även validerat att
vi med Hoodin 5.0 har ett erbjudande som i vissa, och väsentliga
avseenden, vinner över konkurrerande plattformar som t ex Meltwater.
Sammanfattningsvis konstaterar vi att Hoodin levererar bättre
resultat och har en mer attraktiv prismodell.

Med denna vetskap vill vi nu sticka ut hakan ordentligt och både
erbjuda företag som saknar verktyg för systematisk bevakning till att
ta marknad från konkurrenter. Vi ser ingen större risk i att vi
skapar konflikt på marknaden genom kombination av direktförsäljning
och partnerdriven försäljning, då vi dels är helt transparenta med
partners om vilka kunder som vi bearbetar, samt att vi är selektiva i
vilka erbjudanden som hanteras inom direktförsäljning. Vi kommer
lägga i en ny växel nu, och systematiskt växla upp
direktförsäljningen med både egna och externa resurser." Marcus
Emne, VD Hoodin

Användande av Hoodin för bevakningsprojekt inom Regulatory &
Innovation Insights, hjälper pharma- och medicinteknik-bolag med
omvärldsbevakning ur ett bredare perspektiv och kolliderar därmed
inte med den konsult-drivna affären som partners som använder, där de
t ex implementerar Hoodin i syfte att effektivisera Post Market
Surveillance-perspektiv.

"Både Medtech och Pharma tillhör de branscher som inte är särskilt
konjunkturkänsliga. De båda branscherna står dessutom inför en
digitalisering där man behöver förädla alltifrån logistikkedjan -
till produkt- och konsumentbevakning. Jag får starka signaler varje
dag från marknaden om att det vi gör nu är spot on och det uppgiften
att växla upp försäljningen känns mycket inspirerande. Det vi uppnått
de senaste två veckorna ska vi tiodubbla."

Jakob Adaktusson, Sales & Partner Manager Hoodin

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra
bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och
hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta
och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins
kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt
skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids-
och kostnadsbesparingar.

Om Hoodins affärsmodell - Hoodins affärsmodell baseras på att partners
och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är
variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella
projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används.
Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör
en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år.
En grundlicens har ett månadspris om minst 950kr.

Om Hoodins partnerprogram - Hoodin når slutkunder och nya användare
genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en
viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som
del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital
innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners,
ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer
med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men
utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före
de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna
erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar
och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning
och implementering av ett projekt.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/hoodin-ab/r/starkt-mottagande-pa-marknaden-go...
https://mb.cision.com/Main/17489/3112054/1247782.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.