Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-22

Lyko Group AB: LYKO GROUP DELÅRSRAPPORT JAN - MAR 2020

FÖRSTA KVARTALET

· Rörelsens intäkter uppgick till 317,0 (254,1) MSEK.
· Försäljningstillväxten var 24,8% (25,6%).
· Bruttovinstmarginalen uppgick till 47,5% (48,3%).
· EBITDA uppgick till 14,6 (17,9) MSEK.
· EBITDA-marginalen uppgick till 4,6% (7,1%).
· Rörelseresultatet uppgick till -4,8 (2,2) MSEK.
· Rörelsemarginalen var -1,5% (0,9%).
· Periodens resultat -10,8 (1,1) MSEK.

KOMMENTARER FRÅN VD

"VÅRT NYA AUTOMATIONSLAGER SKAPAR RÄTT FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SÅVÄL
FORTSATT TILLVÄXT SOM FÖR EFFEKTIVARE LOGISTIK OCH ÖKAD SKALBARHET"

Vi uppnådde en total tillväxt om 24,8 procent under första kvartalet,
samtidigt som vi genomförde flytten till vårt nya lager.
Kundtillströmningen Online utvecklades starkt med en
försäljningstillväxt på 38,9 procent. 2020 startade med bra
försäljning Online och våra verksamheter i Norge, Finland och Danmark
fortsätter att växa snabbt.

Försäljningen i segmentet Retail lyckades väl i början av kvartalet
men påverkades negativt mot slutet av Corona epidemin. Vår tro är
fortsatt att kanalerna bygger varandra, inte minst
varumärkesstärkande. Målet är att Lyko alltid ska vara top-of-mind,
oavsett när kunden vill göra sitt köp. Vi har under en längre period
letat efter ett starkt butiksläge i Göteborgs innerstad och i slutet
av mars öppnade vi en butik i Femmanhuset.

FULL DRIFT AV NYA LAGRET MÖJLIGGÖR YTTERLIGARE TILLVÄXT OCH
EFFEKTIVITET

I mitten av februari 2020 genomförde vi som planerat flytten till vårt
nya högautomatiserade lager. Vi lyckades flytta nordens bredaste
skönhetssortiment med 55 000 olika artiklar, totalt över tre miljoner
produkter, tre kilometer på fyra dagar. En fantastisk laginsats som
förberetts i flera månader för att lyckas genomföra denna enorma
manöver på så kort tid.

Driften av automationen är nu i full gång och vi ökar vår kapacitet
väsentligt. Nu är vi rustade för att klara vår snabba tillväxt, både
gällande antal order och för att ytterligare utöka sortimentet. Det
nya lagret har en effektivitet som möjliggör både långsiktiga
lönsamhetsförutsättningar och stärkt konkurrenskraft. Dessutom har vi
möjlighet att på sikt dubbla automationen i befintlig byggnad.

För att underlätta flytten genomförde vi en stor lagertömning som föll
väl ut. Under kvartalet har vi tagit investeringar inför flytten av
lagret, stått med dubbla hyror samt att vi haft extra kostnader i
samband flytten vilket har påverkat periodens resultat med ca fem
miljoner.

I senaste kvartalsrapporten publicerade vi för första gången vår
returgrad då det har varit stor fokus på returgraden i e-handeln. För
första kvartalet landade den på totalt 0,86 procent vilket är något
högre än kvartalet innan men fortsatt på en väldigt låg nivå.

VÅR STÖRSTA MARKNADSSATSNING NÅGONSIN

Vi hade sedan tidigare planerat för vår största marknadsföringskampanj
någonsin i slutet av mars och valde trots situationen att rulla ut
den. Vi fokuserar mycket på att inte tappa i tillväxt och ser man
tillbaka på andra ekonomiska kriser så har skönhetsbranschen ofta
gått bättre under liknande tider.

Det effekter vi kan se av epidemin är en positiv trend online och en
negativ trend i våra fysiska butiker. Vi har en tydligt större
efterfrågan online från Norge, Finland och Danmark där myndigheterna
har infört hårdare restriktioner för medborgarna. Hur detta kommer
påverka oss framåt är fortsatt svårt att uttala sig om, men vi har
snabbt genomfört åtgärder för att anpassa försäljningskanalerna till
de ändrade förutsättningarna. Vi tror också att det skapats
möjligheter och vår bedömning är att vi just i detta nu är relativt
väl positionerade inför nästa kvartal.

För mer information vänligen kontakta

Rickard Lyko, VD Lyko.

076 026 74 28, rickard.lyko@lyko.se

Denna information är insiderinformation som Lyko Group AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning
och information som Lyko Group AB (publ) är skyldigt att
offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 22 april 2020 kl. 07.00 CET.

OM LYKO

Lyko Group AB (publ) är en hårvård- och skönhetspecialist med ambition
att förändra branschen. Vi har vårt ursprung i den professionella
hårvården. Med marknadens bredaste sortiment online, integrerade
butiker och salonger inspirerar och guidar vi kunden till sitt bästa
jag. Koncernen driver webbplatserna Lyko.se, Lyko.no, Lyko.fi,
Lykoshop.dk samt 38 helägda integrerade butiker och salonger i
Sverige och Norge. Verksamheten sysselsätter närmare 650 personer.
Lyko är noterat på First North Premier Growth Market. Avanza Bank,
+46(0)8-409 421 20, corp@avanza.se, är bolagets Certified Adviser.
Besök www.lyko.se för mer information

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/lyko-group-ab/r/lyko-group-delarsrapport-jan-...
https://mb.cision.com/Main/16447/3093838/1233496.pdf
https://mb.cision.com/Public/16447/3093838/aa3eec8b09b78361.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.