Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-19

MAG Interactive: Nya Quizkampen passerar 1 miljon nedladdningar

Succéstart för uppföljaren till det klassiska frågespelet

Stockholm, Sverige - 19 maj 2020 - MAG Interactive är idag glada att
meddela att Nya Quizkampen - uppföljaren till det klassiska
frågespelet Quizkampen - har passerat 1 miljon nedladdningar.

Nya Quizkampen släpptes först i Sverige i november 2019 och senare
även i Tyskland, Italien och Frankrike. Den 5 maj lanserades även
spelet globalt. Spelet ligger stabilt på topplistan över alla
mobilspel i Tyskland och fortsätter att växa stadigt på ett stort
antal marknader i Europa.

"Det är jättekul att nå en miljon nedladdningar, men vår vision är
förstås mycket större än så. Det fina är att vi lyckats bibehålla
starka KPI:er i Nya Quizkampen i takt med att användarbasen växt. Det
visar att det finns stor utvecklingspotential i spelet och vi tror
att det kommer att bli ännu tydligare framöver," säger Pär Hedelund,
Product Lead för Nya Quizkampen.

Nya Quizkampen introducerade det nya spelläget "Arena", där fem
personer simultant tävlar i nya kluriga frågekategorier för att
klättra på topplistor, liksom en omarbetad spelekonomi.

Det nya spelläget har haft en initialt stark effekt på spelets dagliga
intjäning och snittspelande. Nya Quizkampen visar en betydligt högre
ARPDAU, genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare, än det
klassiska Quizkampen. Bolaget har även sett en 84% ökning i spelad
tid samt 43% längre spelsessioner i Nya Quizkampen, jämfört med det
klassiska spelet. Även andelen spelare som gör in-app-köp har ökat
väsentligt jämfört med Quizkampen.

MAG har påbörjat migreringen av spelare från Quizkampen till Nya
Quizkampen och det fortsätter att vara bolagets främsta mål med det
nya spelet under 2020. Det mest effektiva verktyget att locka över
spelare har varit korsmarknadsföring av Nya Quizkampen i Quizkampen.

"Den potential som vi har sett fram emot och hoppats på med Nya
Quizkampen börjar att materialisera sig. Vår ambition är att bli
världsledande på trivia genom att fortsätta utveckla grundspelet,
lägga till nya funktioner, och samtidigt fortsätta att föra över
Quizkampen-spelare till den nya appen," säger Daniel Hasselberg, VD
för MAG Interactive.

Quizkampen är Europas ledande triviaspel till mobil och har varit
mycket framgångsrikt sedan spelets lansering 2012. Det har laddats
ned över 100 miljoner gånger och har en daglig spelarbas på över en
miljon världen över. Spelet har även resulterat i ett TV-program i
Tyskland, som nu är inne på sin sjätte säsong, och var i februari
2020 det största mobilspelet i Tyskland sett till antalet aktiva
spelare enligt analysföretaget App Annie.

Nya Quizkampen finns att ladda ned och spela gratis på App Store
(https://apps.apple.com/us/app/nya-quizkampen/id1484354626) och
Google Play
(https://play.google.com/store/apps/details?id=se.maginteractive.quizduel...).

För mer information, vänligen kontakta:
Tove Bengtsson / Marketing Communications Manager / +46 (0)72-220 73
22 / tove.bengtsson@maginteractive.se

Om Quizkampen
Quizkampen är ett smart och socialt triviaspel där du kan utmana dina
vänner och andra spelare världen över i underhållande frågesport. Du
spelar sex rundor med tre kunskapsfrågor i en mängd olika kategorier,
exempelvis: historia, musik, sport, mat, film, TV, politik,
litteratur, geografi och mycket mera. Med över 100 miljoner
nedladdningar och en miljon spelare varje dag är Quizkampen det
ledande triviaspelet till smarta telefoner i Europa.

Om MAG Interactive
MAG Interactive grundades 2010 och är en global mobilspelsutvecklare
av sociala casualspel till smarta telefoner. Spelen i MAGs portfölj
har totalt laddats ned över 250 miljoner gånger. Bland de mest kända
spelen i MAGs breda katalog finns titlar som Ruzzle, Word Domination,
WordBrain och QuizDuel. Företagets intäkter kommer i huvudsak från
in-app-köp samt annonser. MAG har kontor i Stockholm och Brighton och
är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern
MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. Email:
info@fnca.se. Telefon: +46 (0)8-528 00 399. För mer information besök
www.maginteractive.com

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/mag-interactive/r/nya-quizkampen-passerar-1-m...

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.