Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-05-02

Malmqvist: Rekordvinsterna oroar

wysiwyg_image

Vinsttillväxten fortsätter att vara enastående. För tredje kvartalet i rad bevittnar vi en unik utveckling, men myntet har en baksida. Denna hyperekonomi är inte långsiktig.   

Nu har ungefär 80 procent av det samlade börsvärdet lämnat rapport och jag har aldrig sett något liknande. För ett år sedan föll börsbolagens vinster med 55 procent i årstakt. Tre kvartal senare stiger de med ofattbara 62 procent och det beror inte på att jämförelsekvartalet var ovanligt dåligt. Den effekten får vi först nästa kvartal. 

Rekordvinster

Första kvartalet för ett år sedan föll visserligen vinsterna, men nedgången stannade på 17 procent i årstakt. Efter årets första kvartal ligger vinstnivån hela 34 procent över första kvartalet 2019. Det är en häpnadsväckande återhämtning. För ett år sedan pressades kvartalsvinsten av nedstängningarna i Europa, som var två veckor gamla. Ekonomierna var i kaos. Det gav en del extra kostnadsreserveringar när företagsledningar reagerade instinktivt och ”städande” ut en del surdegar. 

…även justerat

Även om jag från årets kvartal exkluderar de bolag med störst vinstökning (Swedbank, Volvo, SEB) liksom de tre i botten (H&M, Essity, Telia) blir vinstökningen hela 59 procent. Den goda utvecklingen är alltså inte bara en effekt av några enstaka bjässar. Går vi tillbaka och granskar den justerade vinstutvecklingen de senaste nio åren, ligger den näst bästa kvartalsuppgången på 25 procent i fjärde kvartalet 2016 och under det andra 2018. I båda fallen fick vinsterna skjuts av kraftigt positiva valutaeffekter.

…och mycket bra bredd

Den tredje testen på vinstutvecklingen är medianvärdet, alltså mittföretaget i gruppen. Detta mått justerar bort effekten från de största bolagen och är därför ett ännu bättre mått på bredden i uppgången. Ökningen slår rekord på 33 procent. Den näst starkaste medianuppgången de senaste tio åren inföll under andra kvartalet 2014 på 19 procent. Andelen bolag med vinstökningar är också rekordhöga 85 procent. Den näst högsta andelen de senaste tio åren är 78 och inföll under första kvartalet 2017.

Överträffar prognoserna

Även om vi granskar utfallet mot analytikernas prognoser (Infront) slår vi rekord. Totalt 79 procent av bolagen låg över prognos. De tre senaste kvartalen har drygt 70 procent av bolagen legat över. Det har aldrig tidigare hänt. Under de senaste tio åren har bolagen bara lyckats komma över 70 procent en gång tidigare och summeras vinsterna var utfallet mot prognos hela 14 procent. Det överträffats bara av andra kvartalet förra året då det var extremt svårt att prognostisera. Även om vi justerar bort extrembolagen låg utfallet 11 procent över prognos. Samtidigt hamnade medianen hela 8,1 procent över prognos. Alla data visar att de senaste kvartalens utvecklingen varit extremt överraskande. 

Försäljningen mer dämpad

Den som vill korka upp champagnen måste dock först fundera på försäljningsutvecklingen. Då blir bilden sämre. Vi får en nedgån på 1,8 procent i årstakt, vilket är fjärde nedgångskvartalet i rad. Minusförändring i försäljningen har bara förekommit i en femtedel av kvartalen innan år 2020. Hälften av dessa var koncentrerade till Greklands-/eurokrisen 2012-2013.  

…men bredden stiger

Andelen bolag med försäljningsökning var 56 procent, vilket gav en positiv medianförändring på 1,0 procent. Det speglar att bredden i utvecklingen är bättre än den summerade, som dras ner av utvecklingen i H&M och Essity på minus 27 respektive minus 17 procent. Därtill har vi Scandic Hotels, som inte är ett storföretag, men där 72 procents försäljningsfall faktiskt är det värsta jag sett i ett välskött bolag. Även här överträffar dock utfallet analytikernas prognoser, om än med låga 0,6 procent. Det är dock normlalt låga procentsatser i försäljningsutfallen, varför utvecklingen kan betraktas som mer normal. Försäljningsutfallet visar dock att analytikerna har ganska gott grepp om företagens efterfrågesituation.

Verkstad och bank dominerar

Under första kvartalet var verkstadssektorns vinster störst med 37 procent av totalen, följt av bankerna med 26 procent med ett hopp ner till konsumentsektorn på 11 procent. Granskar vi vinstförändringen under första kvartalet tog dock bankerna förstaplatsen med 40 procent, följt av verkstad på 29 och basindustrin med 14 procent av totalen. Konsumentsektorn var här den enda sektorn som visade fallande vinst, motsvarande 5 procent av totalvinsten. Framförallt H&M drar ner. Även om vi granskar utfallet mot prognos bidrog bankerna med störst andel (32 procent), följt av verkstad på 30, medan byggsektorn tog en tredjeplats med 16 procent. Konsumentföretagen kom här fyra med 10 procent, varför den svaga utvecklingen alltså inte var fullt så svag som befarat.     

Och slutsatsen..?

För ett år sedan höll jordgloben på att implodera när nedstängningarna drog med sig Europa och USA i djupet. Nu är den på väg att explodera när länderna öppnar upp och vaccinet breder ut sig. Vinstutvecklingen visar att nedstängningarna under första kvartalet inte alls varit lika kraftfulla som för ett år sedan. Det visar också att motmedlet varit mycket verkningsfullt. Aldrig tidigare har så mycket pengar överförts från skattebetalarna till företagens resultaträkningar som det senaste året. Finansministrar och centralbankschefer har fått vara hjältar och öst pengar över konsumenter och företag. Börsbolagens vinstutveckling visar att detta gått för långt. Stimulanserna via statsbudgeten och genom rekordlåga räntor har skapat en hyperekonomi, men ingen ansvarig verkar oroad. Alla beslutsfattare lovar fortsatta stimulanser under flera år framöver. Det kan aldrig hålla.         

 

wysiwyg_image

Försäljningen släpar efter vinstutvecklingen

Författare Peter Malmqvist

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.