Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-06-26

Malmqvist: Var är H&M på väg?

wysiwyg_image

Med en halvering av försäljningen under det andra kvartalet visar H&M:s rapport på de absurda konsekvenserna från den globala nedstängningen av världens länder. Dock ser det bättre ut i juni. Det inger hopp. 

H&M är först ut av börsbolagen att ge en indikation på kostnaderna för de nedstängda marknaderna i Europa och USA. Därtill ett av de bästa för att visa effekterna. Kostnaden är oerhörd. Resultatfallet före skatt blev 12,4 miljarder kronor till en förlust på 6,5 miljarder. Analytikerna hade prognostiserat en förlust på 6,2 miljarder kronor, med hjälp av den information om nyckelparametrar och försäljning som H&M tidigare presenterat. Det är godkänd träffsäkerhet, med tanke på att ingen tidigare haft att hantera en liknande snabb omsvängning. 

Produktionsmassaker

Av resultatfallet på 12,4 miljarder, uppstod 18,5 miljarder inom produktionen, alltså inom bruttovinsten, medan försäljningskostnaderna kompenserade en del genom att minska med 6,4 miljarder kronor. Lönesänkningar för ledande befattningshavare på 20 procent bidrog, liksom omförhandlingar av hyresavtal, samt permitterad personal. H&M har därtill bidrag från ett flertal stater för den permitterade personalen. Ungefär en femtedel av kostnadsminskningen, före avskrivningar, utgörs av dessa bidrag.    

Försäljningsfallet dämpas 

Försäljningen under kvartalet föll femtio procent i årstakt, men av bolagets veckovisa information framgår att de två senaste veckorna medfört en dämpning av fallet, till drygt 30 procent. Det är naturligtvis positivt, men dessvärre ligger båda de två senaste veckorna på nästan samma falltaktsnivå, varför det tycks som om återhämtningen planat ut mot slutet av juni. 

Sverige håller emot   

Granskar vi försäljningen för sextio av H&M:s marknader och har Sverige som ett riktmärke, kan konstateras att den svenska försäljningen föll 30 procent jämfört med samma kvartalför ett år sedan. Det är den femte minst drabbade marknaden. Värst av de större utvecklades USA med ett fall på 71 procent i lokal valuta. Det bör då påpekas att H&M stängde sina amerikanska butiker samtidigt med de flesta europeiska av hänsyn till smittorisken, inte för att de var tvingade. Stängningen låg tidigare än den generella nedstängningen av 41 stater. 

Nedstängda länder

Granskar vi de stora nedstängda länderna i Europa föll Storbritannien 54 procent, Frankrike 58, Italien 66 och Spanien 72 procent jämfört med samma kvartal för ett år sedan. Tyskland klarade sig bättre med en nedgång på 42 procent, vilket är svårförklarligt, med tanke på att tyskarna stängde alla ”icke väsentliga” butiker, även om medborgarna fick vara utomhus. Även Schweiz klarade sig bra, med ett fall på bara 27 procent, trots total nedstängning. Det var till och med bättre än Kina där försäljningen föll 28 procent. Frågan måste ställas hur ”hård” de olika ländernas nedstängningar, egentligen var. Uppenbarligen olika.    

Ett land på plus

Går vi igenom alla sextio marknader kan konstateras att en marknad visade stigande försäljning (Cypern 19 procent), medan Sydkorea och Taiwan klarade försäljningsfall på bara ensiffriga tal (9 respektive 8 procent). Fyra marknader därutöver klarades sig lika bra som Sverige med ett fall på ungefär 30 procent (Norge, Schweiz, Kina, Irland). Av övriga länder uppvisade tolv ett försäljningsfall på minst 70 procent, där Peru på 88, Georgien 86, Filippinerna 84, Chile 83 och Portugal på 81 procent tyder på en total kollaps. Detta är världens genom tiderna största naturkatastrof.

Och slutsatsen..?

Utvecklingen måste bli mycket bättre på samtliga marknader för att börsen skall behålla farten uppåt. Det indikerar också försäljningen under juni, även om återhämtningen mattats på slutet. Samtidigt sätter H&M:s försäljning fingret på trovärdigheten i den makroekonomiska statistiken. Det visar USA, som i förra veckan kom med statistik över detaljhandelsförsäljningen för maj som bara låg två procent under nivån ett år tidigare. Visserligen ingår då rader av andra inköp, som möbler, bilar och större konsumentprodukter. Hur den statistiken går att para med dryga 70 procents fall i H&M är svårförklarligt. För egen del anser jag H&M:s siffror vara de trovärdiga.       

wysiwyg_image

Försäljningsfallet avtar under juni

Författare Peter Malmqvist

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.