Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-02-22

MenuCard AB: Tillväxttakten fortsätter och verksamhetsplan för 2018 fastställd

Den 15 januari 2018 meddelade MenuCard AB ("MenuCard") att antalet
aktiva användare under de senaste 90 dagarna växte med 5 000, upp
till 21 000 stycken. Nu, cirka en månad senaste, har detta antal växt
med ytterligare 5 000 till cirka 26 000. Dessutom ser MenuCard att
transaktionsaktiviteten växer signifikant. Under den senaste veckan
uppgick antalet transaktioner (restaurangbesök) för första gången
till över 500, med totalt 557 transaktioner vilket motsvarar ett
genomsnitt på cirka 80 besök per dag. Detta är cirka 15 % mer än den
senaste toppnoteringen om 484 besök under en vecka, vilket skedde för
endast två veckor sedan. Det är även 81 % mer än det genomsnittliga
antalet transaktioner under Q4 2017 som i enlighet med tidigare
kommunicerat uppgick till 44.

Under föregående år, 2017, var MenuCard fokuserat på att bygga en
grund för kritisk massa och en starkare kommersiell acceleration.
Denna inkluderade uppbyggnad av en stor, sluten marknadsplats för
dels kvalitetsrestauranger (säljare) och dels stora företag
(användare) vilken möjliggörs av MenuCards appbaserade tjänst som
inkluderar hela kundresan från inspiration till betalning för
måltiden.

Nu - och för hela 2018 - kommer MenuCards fokus vara att konvertera
denna kritiska massa till en stark acceleration i trafik och
omsättning för att nå break-even på den danska marknaden i slutet av
2018. Det nya året har inletts väl; trots det faktum att de första
veckorna i januari är långsamma för restaurangbranschen i stort blev
januari en framgångsrik månad för MenuCard gällande alla parametrar.
För att fortsätta denna utveckling kommer MenuCard att fokusera på
initiativ relaterade till bolagets fem huvudparametrar:

Parameter Februari Februari 2018 Slutet av 2018
2017 (målsättning)
Antal 200 350 (+200 TAKEOUT-restauranger) 550 (+200 TAKE
restauranger -OUT
-restauranger)
Antal 11.000 26.000 50.000
anmälningar
till tjänsten
Antal besök per 24 65 (genomsnitt under de senaste 500*)
dag veckorna)80 (genomsnitt för senaste exklusive TAKE
veckan) -OUT
Omsättning per 17.600 60.000 (est.) 750.000**)
månad (DKK)
inkl. event,
TAKE-OUT, etc.)

*) motsvarar cirka 4 besök per år och anmäld medlem
**) motsvarar cirka ett MenuCard-besök per restaurang och dag

Initiativen kommer att tas inom fem huvudområden, samtliga designade
för att öka användandet av tjänsten:

1. Relevans: Fortsatt tillväxt i antal restauranger och kategorier i
enlighet med ovan.

2. Användare: Tillägg av fler partnerföretag och användare.
3. Produkter: Expansion av eventservice, presentkort, TAKEOUT,
förbättrade rabatter etc.

4. Aktivering: marknadsföringsinitiativ, inklusive kampanjer,
marknadsföring mot befintliga användare, incitamentsprogram etc.

5. Partnerskap: MenuCard/Club Matas är redo för ytterligare tillväxt
genom riktade initiativ och marknadsföring.

Målet gällande break-even i slutet av 2018 kommer enligt styrelsen att
uppnås i det fall de nuvarande och kommande initiativen leder till en
fortsättning av den genomsnittliga nuvarande månatliga tillväxttakten
om cirka 25 procent (med vissa säsongshänförliga fluktuationer). De
initiativ som offentliggjorts under den senaste veckan stödjer den
fortsatta tillväxten:

Huvudområde 1: MenuCards företagsanvändare tillhör det high-endsegment
som kvalitetsrestauranger vänder sig till. Därför är en ökad relevans
i detta segment en fortsatt hög prioritet för MenuCard. Son nyligen
meddelat har Dragsholm Slot och dess tillhörande restauranger, på
mindre än en månad efter anslutning, blivit det enskilt största
MenuCard-anslutna etablissemanget mätt i omsättning (DKK). Detta har
lett till ett avtal med en koncern av slottshotell och restauranger
(Danske Slotshoteller; https://www.slotshotel.dk/en/) såväl som ett
avtal med Kragerup Gods.

Huvudområde 2: Som nämnt ovan växer antalet användare i MenuCard. Som
ett ytterligare led i denna tillväxt har MenuCard nyligen meddelat
lansering av sin tjänst för DTU (Danmarks Tekniske Universitet) och
dess över 3 600 anställda avseende representation och andra
affärsrelaterade restaurangbesök. Denna nya viktiga MenuCard-partner
och dess anställda markerar tillägget av ett stort publikt
partnerföretag till MenuCards portfölj och representerar även en ny
och starkare nivå av kundengagemang eftersom DTU kommer instruera
sina anställda att enbart använda MenuCard.

Huvudområde 3-5: Ett antal initiativ inom dessa kategorier kommer att
offentliggöras under kommande veckor och månader.

Kim Lykke Sommer, VD för MenuCard, kommenterar: "Jag är medveten om
att våra mål för 2018 är mycket ambitiösa och att hårda insatser från
vår sida kommer att krävas för att nå dessa mål. Det är därför med
både stolthet och glädje som vi nu inte bara offentliggör fortsatt
faktisk tillväxt, utan också nya tillväxtinitiativ. Vi är nu i en
position där en bra sak leder till en annan och uppmärksamheten och
uppskattningen för vår tjänst växer dag för dag. Kvaliteten i vår
tjänst, vår professionalism och inte minst våra medarbetare är mycket
uppskattad av både restauranger, partnerföretag och slutanvändare.
Med andra ord handlar vårt arbete nu om fortsatt utförande. Detta ger
mig och mitt team en stark känsla av optimism."

För mer information om MenuCard, vänligen kontakta:
Kim Lykke Sommer, VD MenuCard AB
Telefon: +45 23 83 20 25
E-post: kim@menucard.dk

Denna information är sådan information som MenuCard AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 22 februari 2018.

MenuCard (menucard.dk) grundades i Danmark och digitaliserar
restaurangbesöket på ett internationellt skalbart sätt. MenuCard är
en app-baserad tjänst som vänder sig till företag och deras
anställda. Via appen kan medarbetaren hantera allt från att få
inspiration och att boka bord till mobilbetalning med upp till 30
procents rabatt. Det rabatterade beloppet överförs till MenuCards
konto och såväl restaurangen som kunden erhåller ett digitalt kvitto.
MenuCard erhåller en transaktionsavgift om cirka 3-5% och gör en
avräkning med restaurangen två gånger per månad. MenuCard samarbetar
med fler än 200 företag, som har över 500 000 anställda. MenuCard har
sammanlagt avtal med fler än 550 kvalitetsrestauranger i Danmark. Av
dessa är cirka 200 anslutna till den nya TAKEOUT-tjänsten, som
innebär att alla användare kan få utkörd kvalitetsmat med rabatt.
MenuCard är godkänd av danska Finanstilsynet, motsvarigheten till den
svenska Finansinspektionen.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/menucard-ab/r/tillvaxttakten-fortsatter-och-ve...
http://mb.cision.com/Main/15252/2457769/795890.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.