Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-02-06

MIDSONA: SER ÖVER PRIO-VARUMÄRKEN, FOKUS PÅ VÄXTBASERAT 2020

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Midsonas totala försäljning ökade, liksom
försäljningen av bolagets åtta prioriterade varumärken, med 9 procent under
det fjärde kvartalet 2019.

"Friggs hade fortsatt den starkaste tillväxten och vi såg en god utveckling
för våra ekologiska varumärken", skriver vd Peter Åsberg i
bokslutskommunikén.

Som ett resultat av Midsonas utökade produktportfölj kommer bolaget under
första kvartalet att se över sammansättningen av de prioriterade varumärkena.

Under 2019 har stora satsningar gjorts för att harmonisera den ekologiska
portföljen, som successivt kommer att lanseras från och med 2020, enligt vd.

Midsona är nöjd över utvecklingen i södra Europa.

"Försäljningen var visserligen något lägre än förväntat vilket dels berodde på
transportproblem relaterade till den franska strejken, dels på ett
produktåtertagande av glutenfria produkter i Spanien. Trots detta gjorde vi
ett starkt resultat. Vi ser dessutom att effekterna av strejken, som i
skrivande stund inte är avslutad, minskar med tiden", skriver vd.

Försäljningen utvecklades positivt i Tyskland trots fortsatt råvarubrist på
jordnöt och mandel med lägre försäljning av dessa produktgrupper och ökade
råvarupriser som följd. Resultatet tyngdes dessutom av integrationskostnader
relaterade till förvärvet av Eisblümerl.

"När det gäller råvarubristen kom vi tillbaka till normalläge i början av
2020", skriver Midsona.

Försäljningsmässigt tappade Midsona i de nordiska länderna under fjärde
kvartalet framför allt eftersom bolaget fortsatt såg en negativ effekt av det
avslutade Alpro-avtalet. Undantaget var Danmark, som hade god
försäljningstillväxt i perioden.

"Resultatmässigt lyckades vi helt kompensera försäljningstappet och negativa
valutaeffekter genom att det nordiska kostnadsbesparingsprogrammet hade god
effekt. Genomförda prisökningar kommer successivt få effekt under första
kvartalet 2020", skriver Peter Åsberg.

Under 2020 är fokus på växtbaserat och ekologiskt och en klar ambition att
expandera i Europa.

"Även om arbetet inledningsvis kommer präglas av integration ser jag goda
möjligheter till fler europeiska förvärv parallellt med god tillväxt och
lönsamhet", avslutar vd.

---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.