
Du är här
MTG: SER STÖRRE POSITIV MARKNADSFÖRINGSEFFEKT GAMING 2 KV - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) MTG:s gamingdel ökade sin vinst i det första
kvartalet. Bakom utfallet låg en aggressivare marknadsföring av koncernens
spel vilket fick en positiv effekt på antalet dagliga användare, en effekt
som väntas bli än större i det andra kvartalet.
Det säger MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann till Nyhetsbyrån Direkt.
"Vi såg en ökning av dagliga aktiva användare i mitten av mars och in i april
och kan vi hålla i det kan vi få ganska intressanta resultat i det andra
kvartalet", säger vd:n.
Det justerade ebitda-resultatet för MTG:s gamingdel steg till 132 miljoner
kronor i det första kvartalet (127).
MTG har tidigare aviserat planer på att knoppa av sin gamingvertikal, antingen
genom en försäljning eller genom en börsnotering. För några dagar sedan
föreslogs Chris Carvalho som ny styrelseledamot i MTG, en person med en
gedigen erfarenhet från gamingbranschen.
Hur ska det tolkas, ska ni fortfarande knoppa av gamingen?
"Vi vet inte när och hur, men det är ingen tvekan om att vi vill genomföra
avknoppningen när läget har normaliserats. Det betyder samtidigt inte att man
stannar upp helt och hållet och väntar, utan man lägger upp sin agenda för
verksamheterna så mycket det går och vi är väldigt glada att ha honom (Chris
Carvalho) ombord", säger Jørgen Madsen Lindemann och tillägger att
utnämningen till styrelsen inte ska ses som en signal om att behålla
gamingen.
Den justerade ebitda-förlusten för MTG:s e-sportdel ökade till 127 miljoner
kronor under första kvartalet, jämfört med en förlust på 50 miljoner
motsvarande period 2019.
"Det var dels event där vi redan hade tagit kostnader men som inte blev av i
sin tänkta form, dels att vi var tvungna att flytta eller ändra events till
ett digitalt format samtidigt som våra mediapartners höll inne med sina
investeringar eftersom de bolagen själva drabbats hårt av covid-19", säger
Jørgen Madsen Lindemann.
Enligt vd:n stod dessa två orsaker för grovt räknat 50 procent vardera av den
ökade förlusten inom e-sport i kvartalet.
MTG har under det första kvartalet löpande uppdaterat marknaden kring de
inplanerade eventen där det framgått vilka som flyttats fram i tiden och
vilka som skiftat till att bli ett helt digitalt event. I den senaste
uppdateringen såg eventen under det andra halvåret 2020 ut att ligga kvar som
planerat. Enligt Jørgen Madsen Lindemann är dock ytterligare information om
dessa events status att vänta inom ungefär två veckor.
Myndigheternas riktlinjer för att minska spridningen av pandemin har haft en
direkt negativ effekt för MTG:s e-sportdel, som är uppbyggd kring stora
live-events med mediarättigheter, varumärkessamarbeten och många besökande
fans som köper biljetter och souvenirer.
Förutom de negativa effekterna av covid-19 har MTG även noterat positiva
effekter. Bland annat visar portföljbolaget ESL:s operationella nyckeltal för
turneringarna jämfört med samma turneringar föregående år att e-sportdelen
haft en positiv utveckling med nya tittarrekord under kvartalet.
"Det underlag vi nu får är något som vi kan jobba med efter pandemin, eller
redan nu, för att förstå vilka produkter folk är intresserade av, vilka
turneringar spelar de och vilket beteende uppvisar de. Vi lär oss mycket nu
när så många events ligger online och därför är lättare att analysera", säger
Jørgen Madsen Lindemann.
Från och med det andra kvartalet kommer portföljbolagen ESL och Dreamhack
vidta åtgärder för att sänka både rörliga och fasta kostnader. Besparingarna
bedöms uppgå till minst 150 miljoner kronor under årets första halvår.
Ni annonserade dessa besparingar för en dryg månad sedan och med covid-19
förändras läget snabbt. Funderar ni på att utöka besparingarna?
"Det här är bara för det första halvåret. När man har en sådan här kris har
man möjligheten att gå igenom verksamheten och undersöka om det finns saker
man vill göra annorlunda. Många saker som vi nu tvingats in i, där vi måste
tänka nytt, skapar samtidigt en möjlighet att fortsätta på en del av de
spåren. Nu börjar vi titta in i det andra halvåret baserat på de produkter vi
har i pipeline", säger vd:n.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt