Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-12-06

Nordea: Hushållens julbudget faller rejält

Svenska hushåll planerar att lägga mindre pengar på julklappar i år -
en minskning med 10 procent jämfört med förra årets toppnotering. Tre
av tio uppger att de har förändrat sitt köpbeteende av
hållbarhetsskäl. Det visar Nordeas årliga julundersökning som firar
tio år.

I år planerar svenskarna att spendera i genomsnitt 3 300 kronor på
julklappar - en påtaglig minskning från fjolårets 3 660 kronor.
Samtidigt visar undersökningen att 30 procent har ändrat sitt
köpbeteende inför julen av hållbarhetsskäl.

- Det är troligtvis en effekt av den pågående klimatdebatten där vi
känner att vi faktiskt kan påverka vår egen konsumtion, säger Nordeas
privatekonom Ingela Gabrielsson.

Av dem som har förändrat sitt köpbeteende uppger 80 procent att de
köper färre julklappar och 53 procent att de köper mindre pynt och
liknande. Nära hälften väljer att köpa ekologisk eller närodlad
julmat.

Undersökningen visar också att vi planerar lägga i snitt 2 100 kr på
julens övriga utgifter, alltså utöver julklapparna, vilket är en
minskning med 100 kr från förra året.

- Att fira jul är något vi värdesätter och vi är inte beredda att göra
för stora förändringar. Den sociala biten med att umgås och äta
tillsammans är i fokus. Vi drar inte ner lika mycket på utgifter som
julgran och mat som på julklapparna, säger Ingela Gabrielsson.

Kvinnor har i högre grad förändrat sitt köpbeteende av
hållbarhetsskäl, närmare fyra av tio, jämfört med 23 procent av
männen. Samtidigt har majoriteten av svenskarna, 86 procent, inte
satt ett tak för hur mycket julen får kosta.

- En bra tumregel är att sätta ett tak för vad man maximalt vill och
kan lägga på jul och nyår, och sedan är det också viktigt att hålla
sig till det. Annars kan det bli tufft ekonomiskt på andra sidan
året. Kom ihåg att en önskelista till jul inte är samma sak som en
inköpslista, säger Ingela Gabrielsson.

Tvärtemot vad man kan tro planerar inte stockholmare att spendera mest
på julen, utan i topp är Västsverige och norra Sverige. I genomsnitt
planerar de i Stockholm att lägga 4 900 kronor i genomsnitt på
julklappar och övriga julutgifter. I Västsverige ligger den planerade
julbudgeten på 6 600 kronor, och i norra Sverige på 5 900 kronor.

- Det är regionala skillnader som överraskar något. Att klimatdebatten
har varit het i Stockholm kan vara en förklaring, säger Ingela
Gabrielsson.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor 18-65 år på uppdrag
av Nordea via Kantar Sifos riksrepresentativa webbpanel.
Undersökningen är genomförd under perioden 18-21 november 2019.
Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller
kön, ålder och region.

För ytterligare information:
Ingela Gabrielsson, privatekonom, tel. 070-227 24 77
Mikaela Östman, presskommunikatör, tel. 072-141 63 27

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra
kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och
förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta
finansiella lösningar. Vi är en av de största bankerna i Norden och
bland de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde,
med cirka 10 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna
Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om
oss på nordea.com

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/nordea/r/hushallens-julbudget-faller-rejalt,c...
https://mb.cision.com/Main/434/2984894/1157407.pdf
https://mb.cision.com/Public/434/2984894/9be1b90d5bf5abd3.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.