Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-02-20

Novus Group: KVARTALSRAPPORT Q2 - OKTOBER 2019 till DECEMBER 2019

Årets andra kvartal innebar en stark återhämtning jämfört med kvartal
1. En del av Q1:s förlust finns kvar, men den har minskat med en
tredjedel och kvartalet resulterade i en vinst på nästan samma nivå
som under motsvarande kvartal föregående år. Ett starkt fokus på
försäljning ger resultat.

Under perioden har också ett par produkter lanserats. Novus
Livsmedelsbarometer har på ett konkret sätt öppnat upp dörren
tydligare för FMCG, där Novus tidigare varit svagare. Genom att
lansera intressanta produkter och kunskap inom områden är ett sätt
för Novus att nå nya branscher.

Alternativet till att undersöka är att gissa - i Novus inställning är
att det aldrig är någon bra för ursäkt att gissa i stället för att
skaffa sig kan få kunskap kring marknader och kunder genom bra
undersökningar. När många andra undersökningsföretag fokuserar på att
leverera billig data, och gör sig därmed ännu mer sårbara för
automatisk datagenerering, fortsätter Novus att stärka sin position
som kunskapsföretag. Våra undersökningar levererar värdefull kunskap,
som hjälper våra kunder att förstå sin marknad och fatta strategiska
beslut om vägen framåt.

I Novus bolagsutveckling som baseras på kompetens och samtidigt kunna
fortsätta växa är kan det leda till att lönsamheten tillfälligt går
ned, vilket är det vi sett under detta halvår. Det krävs en
investeringen i humankapital och kollektiv kunskap vilket i sin tur
leder till att vi kan leverera ovärderlig kunskap till våra kunder.

Det Novus som min far grundade, där jag tillträdde som VD för nio år
sedan, utvecklas hela tiden. Vi har ökat förväntningarna hos
undersökningskunder på vad det kan innebära att köpa och få nytta av
undersökningar. Novus' ställning på svenska marknaden är helt unik.
Novus är i dag ett kunskapsföretag som är inblandat i det strategiska
arbetet inom olika företag och organisationer. Vi verkar dessutom som
rådgivare och bollplank inom flera branscher även inblandad i
diskussioner kring demokratins och medias utveckling. Behovet av en
oberoende kunskapsleverantör som förstår och kan förklara mänskligt
beteende har nog aldrig varit så stort som idag. Novus' position har
aldrig varit starkare. De produkter som levererats under detta halvår
är ett bevis; Novus Academy, Novus' föreläsningar och Novus'
rapporter. Den faktiska kärnan i allt vi skapar är och har alltid
varit Novus' skickliga undersökare och kunskapen våra trovärdiga
undersökningar ger.

Torbjörn Sjöström - VD Novus

Torbjörn Sjöström

VD
Novus
Epost: Torbjorn.sjostrom@novus.se
Tel: 08 128 196 71

Novus är ett fullservicebolag som genomför undersökningar med metoder
bäst lämpade att ge svar på det som behöver undersökas.

En undersökning definieras som en metod och en process för att få
kunskap. Det går ut på att beskriva och förklara, för att skapa
förståelse. En undersökning från Novus består av två delar,
datainsamling och analys. Novus' kunder vill generellt ha svar på
Hur; hur får jag fler kunder, fler medlemmar etc.

För att förstå det behöver man svar på tre saker:
VadVarförHur

En Novusundersökning hjälper till att svara på vad, förklara varför
och ger råd om hur detta är användbart i kundens verksamhet.

Novus Group International AB (publ) erbjuder undersökningar och
rådgivning inom Opinion (opinions- och samhällsmätningar), Marknad
(varumärke & kommunikation affärsutveckling samt media) och Loyalty
(kund & medarbetare).

Novus Group International bedriver sin verksamhet i Stockholm. Bolaget
är noterat på Spotlight stockmarkets (hette tidigare Aktietorget)
sedan juni 2007.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/novus-group/r/kvartalsrapport-q2---oktober-20...
https://mb.cision.com/Main/11554/3039504/1196896.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.