Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-07-15

NOWONOMICS: MINSKAT RES EFTER MARKNADSFÖRINGSKOSTNADER 2 KV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nowonomics, som tillhandahåller en sparplattform, intäkter uppgick till 2,2 miljoner kronor (1,8) för årets första halva.

Det framgår av Fintechbolagets halvårsrapport.

Resultat efter skatt minskade till -9,3 miljoner kronor (-7,7) där bolaget uppger att resultatet påverkats av ökade marknadsföringskostnader på 4,5 miljoner kronor (0,7).

Under halvåret har Nowonomics fokuserat på att utveckla sin sparplattform i egen regi.

"Vi har lagt stor kraft på att utveckla sparplattformen så den både är skalbar och kan möta bolagets pågående expansion. I detta arbete har vi bland annat tagit hem vår teknik från underleverantörer för att kunna öka den tekniska utvecklingstakten och samtidigt minska kostnaderna till tredje par", skriver vd Rutger Selin i halvårsrapporten.

Vidare skriver konstaterar han att en den nylanseringen av bolagets app som väntas under andra halvåret kommer bidra till ökad kundnytta och nya intäktströmmar.

De i förhållandevis stora marknadsföringsutgifterna har börjar bära frukt enligt Rutger Selin.

"[Marknadsföringskampanjen "En dag vill du sluta jobba"] har börjat bära frukt i slutet på perioden och resulterat i över 4.300 nya medlemmar. En ökning i kundtillströmning om 293 procent jämfört motsvarande period föregående år.

Den 7:e april upptogs bolagets aktie till handel på Nordic SME på Nordic Growth Market.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.