Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-07

Polygiene AB: Polygiene AB (publ.) delårsrapport 1 juli-30 september 2019

Rekordkvartal, förbättrat resultat och positivt kassaflöde.

Finansiell utveckling i korthet

· Nettoomsättningen ökade med 12 procent under tredje kvartalet
jämfört med samma period föregående år och uppgick till 20,5 (18,3)
Mkr. Justerat från avyttringen av Protective Surfaces är motsvarande
siffra 20 procent.

· Rörelseresultatet innan skatt för perioden förbättrades mot
föregående år och uppgick till

2,0 (0,6) Mkr.
· Bruttomarginalen ligger i linje med fjolåret och uppgick till 69,9
(70,1) procent.

· Kassaflödet under tredje kvartalet var positivt och uppgick till
1,8 (0,4) Mkr.

· Bolagets operativa organisation vid kvartalets utgång bestod av 19
(19) medarbetare.

Händelser under kvartalet (juli-sept)

· Brasilianska partnern Conquista Montanhismo lanserar kollektion
med Polygiene Stays Fresh Technology. Varumärket är det ledande och
mest namnkunniga inom outdoor-branschen i Brasilien, med den välkända
och ikoniska klättraren Edemilson Padilha som grundare och VD. Deras
produkter tillverkas i Brasilien och säljs i detaljhandel över hela
Brasilien och online.

· Med utnämningen av Jenny Zhu som kommersiell direktör och Amy Dai
som marknadschef och logistikansvarig i Shanghai, stärker Polygiene
sin kommersiella och tekniska organisation i Kina med ytterligare
nyckelkompetens.

· Polygiene startar samarbete med ett av världens ledande design-
och livsstilsvarumärken, Tommy Hilfiger, som ägs av PVH Corp.
Polygiene Stays Fresh Technology kommer att introduceras under våren
2020 i TOMMY SPORT-plagg. Behandlingen lanseras i toppar, shorts och
linnen i både herr- och damkollektionen.

· Polygiene lanserar tillsammans med nya amerikanska partnern
UNTUCKit® den optimala herrskjortan. Skjortorna lanserades i
september i UNTUCKit Wrinkle-Free Performance-kollektion med planer
på att fortsätta expandera under kommande säsonger.

· Polygiene lanserar för först gången unika "performance" strumpor,
behandlade med Polygiene Stays Fresh kombinationsprodukt, tillsammans
med den koreanska partnern VTINON.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

· Polygiene presenterar med stolthet den nya partnern, varumärket
Osklen och lanseringen av en begränsad kollektion av deras klassiska
svarta t-shirt behandlad med Polygiene.

· Bolaget Polygiene (Shanghai) Ltd är registrerat och ska bedrivas
som ett helägt dotterbolag till Polygiene (Hong Kong) Ltd. Bolaget
kommer i första hand driva sälj- och marknadsföringsaktiviteter i
Kina.

· Nina Forsvall utnämns som ny CFO i bolaget med start 2 januari
2020.

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 7 november 2019 kl. 8.00 CET.

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och
News:

http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/
För pressbilder och mer information besök ir.polygiene.com eller
kontakta:

Bolagets IR på e-post: ir@polygiene.com
Ulrika Björk, VD, Mobil: +46 (0) 70 921 12 75, e-post:
ubj@polygiene.com

Om Polygiene
Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi
förändra sättet vi ser på kläder - från snabba konsumentvaror till
något som håller längre. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet
och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta
plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala
premium-varumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina
produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i
Stockholm.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/polygiene-ab/r/polygiene-ab--publ--delarsrapp...
https://mb.cision.com/Main/13573/2955862/1137189.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.