Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-27

PRECISE: PROJEKT INDIKERAR OMS 4 KV MINST I LINJE MED 3 KV - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Biometriföretaget Precise Biometrics utväxling
inom mobilsegmentet under det tredje kvartalet har hållit i sig även under
det fjärde kvartalet.

Det säger vd Stefan Persson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med bolagets
kapitalmarknadslunch på onsdagen.

"Volymerna fortsätter att komma in under det fjärde kvartalet, men vi vet inte
hur stor försäljningen blir. Om man ser till antalet projekt och vilka
projekt vi är inne i skulle vi bli förvånade om inte försäljningen fjärde
kvartalet blir i linje med eller bättre än det tredje kvartalet", säger han.

Under det tredje kvartalet ökade Precise Biometrics försäljningen med 64
procent till 27,5 miljoner kronor och visade en nettovinst på 3,2 miljoner
kronor (-0,4).

Volymerna under kvartalet kom främst från sensorkunden Egis Technology, som
blir till intäkter för Precise Biometrics affärsområde Mobile.

För drygt ett år sedan presenterade Precise Biometrics sin strategi med en
omorganisation av bolaget och ändrat fokus. Eftersom Mobile väntades vara
fortsatt volatilt och intäkterna skulle dröja inom de två andra
affärsområdena, Digital Identity och Smart Card, kommunicerade bolaget då att
2019 skulle bli ett "tufft år".

Stefan Persson konstaterar att det "faktiskt har gått bättre än plan" och
hänvisar till att bolaget kunde göra vinst och visa en tillväxt under det
tredje kvartalet. Han räknar också med att trenden ska kunna fortsätta under
nästa år, men poängterar att han inte kan lova tillväxt eftersom affären
fortfarande är beroende av det svängiga mobiltelefonsegmentet.

"Vår ambition är att fortsätta med tillväxt under 2020. Det enda vi vet är att
vi kommer att fortsätta leva på mobilaffären även under 2020, men vi kommer
att börja balansera företaget successivt med mer volymer inom digital
identitet och smarta kort så att vi har en helt annan situation de kommande
två, tre, fyra åren", säger han.

Inom Smart Card har man inte sett några volymer under 2019, men räknar med en
successiv lansering under 2020.

På sikt är det inom Digital Identity, för produkten Precise Youniq, som
bolaget ser den stora intäktspotentialen men även inom det området kommer
volymerna att vara försiktiga under 2020.

"Under det första halvåret nästa år kommer vi att ha kunder. Vi har redan
kontraktsförhandlingar med vissa kunder", säger Stefan Persson.

Efter att Precise Biometrics genomfört sina kostnadsneddragningar, där
kostymen minskat med omkring 10 miljoner kronor, är kostnadsnivån i bolaget
ganska förutsägbar enligt Stefan Persson. Baserat på tredje kvartalet skulle
därmed bolaget tjäna pengar vid en omsättning strax under 100 miljoner kronor
på årsbasis.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.