Du är här

2018-05-14

PRICER: BEST BUY-AFFÄR KVITTO PÅ DIGITALISERING I USA - TF VD

STOCKHOLM (Direkt) Pricers order från butikskedjan Best Buy är bolagets första
riktigt stora order på den amerikanska marknaden för digitala
butiksetiketter.

"Det är klart att vi hoppas att den här affären ger någon typ av legitimitet
på den amerikanska marknaden, av den typ som vi har haft i Europa med franska
Carrefour", säger Pricers tillförordnade vd Helena Holmgren till Nyhetsbyrån
Direkt efter måndagens pressmeddelande om ordern.

Hon vill dock inte uppge om Pricer förhandlar med andra kedjor i USA och
påpekar i sammanhanget att införsäljningscyklerna i den här typen av affärer
är långa.

Pricer har andra kunder i USA, men ingen som har fattat investeringsbeslut av
samma dignitet som butikskedjan Best Buy vars beställning uppskattas vara
värd cirka 260 miljoner kronor för Pricer.

"Det är otroligt glädjande att en kund som vi har jobbat väldigt nära i snart
ett år gör en större beställning. Det är ett kvitto på att
butiksdigitaliseringen verkligen händer och att Pricers unika system skapar
värde för kunden", säger hon.

Best Buy började installera Pricers digitala butiksetiketter i 60 av sina
butiker under hösten 2017 för att nu lägga en beställning på Pricers digitala
prisetiketter för fler än 150 butiker. Totalt har Best Buy fler än 1.000
butiker i det aktuella storformatet.

Har ni chans att komma in på fler butiker hos Best Buy?

"Här är vi väldigt tydliga. Vårt fokus är att vi med våra installationer
skapar det värde som kunden velat ha när de gjorde investeringen. Vi hoppas
ju att det ska resultera i en nöjd kund som vi kan fortsätta att växa med.
Vad det sedan innebär ligger i händerna på kunden och dess framtida
digitaliseringsplaner."

Exakt när intäkterna från Best Buys order, som uppskattas vara värd cirka 260
miljoner kronor, kommer att komma in vill hon inte uttala sig om, men att det
blir intensivt med leveranser under hösten står klart.

Ordern kommer att ingå i Pricers orderingång för det andra kvartalet 2018 och
leveranserna påbörjas under tredje kvartalet.

"Det är ju nu det händer. Vi har full aktivitet i produktionskedjan och
förbereder nu för stora volymer av etiketter för leverans under hösten",
säger Helena Holmgren.

Hon påpekar att bolaget samtidigt har varit tydligt med att marginalerna är
pressade i sådana här stora utrullningar av grafiska etiketter.

"Man kan väl utgå från att den här affären pressar marginalen, men därutöver
finns vissa skalfördelar som dyker upp med volymproduktion och stora
leveranser", säger hon.

Pricers B-aktie hade vid 11-tiden rusat närmare 13 procent på
Stockholmsbörsen.

Graf över kursutvecklingen hittills i år:

Källa: Infront

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.