Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-09-05

QUICKBIT: BEHÖVER FÖRKLARA KASSAFLÖDET BÄTTRE - ORDFÖRANDE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fintechbolaget Quickbit, som hjälper e-handlare
att ta betalt via kryptovalutor såsom Bitcoin, behöver bli bättre på att
förklara hur kassaflödet ser ut med bolagets affärsmodell.

Det säger Quickbits ordförande Sven Hattenhauer till Nyhetsbyrån Direkt.

Quickbit uppgav på torsdagsmorgonen att bolagets vinst under kvartalet
juli-september väntas hamna i nivå med, eller över, förra kvartalets vinst på
drygt 28 miljoner kronor.

Kring kassaflödet meddelades att tidigare avtalsförändringar med Quickbits
kortinlösenpartners, bland annat Eurofed, under kvartalet gett önskad effekt.

Till följd av det har Quickbit erhållit 10 miljoner kronor från olika
klientmedelskonton till kassan, och ytterligare drygt 10 miljoner kronor
kommer föras över under september, vilket ger en kraftig förbättring av
bolagets kassaflöde, hette det.

Vid kreditkortsköp behåller inlösenföretaget en del av pengarna för att
säkerställa att det inte kommer återbetalningskrav, blir problem med
bedrägerier eller liknande.

"Klientmedelskontot är en rullande reserv. Det har vi varit dåliga på att
förklara", uppger Sven Hattenhauer.

"Vanligt är att kortinlösenbankerna behåller 10 procent av köpeskillingen upp
till ett halvår. Så dåliga villkor har vi visserligen inte, men om vi tar den
siffran som räkneexempel: Om någon köper kryptovaluta av oss i en
kreditkortstransaktion för 100 kronor så får vi 90 kronor inom 2-7 dagar
medan 10 kronor behålls i ett halvår. Det kan vara en månad eller upp till
ett halvår. Vi har flera olika inlösenbanker, så det finns ingen given regel.
Det är i vilket fall väldigt stora belopp som ligger på klientmedelskonto och
en väldigt stor del av vår vinst. Det är svårt att jämföra med hur
traditionella bolag jobbar. Därför är det viktigt att man ser helheten för
att kunna förstå den här affären", säger Sven Hattenhauer som betonar att
siffrorna han nämner är räkneexempel.

"Om vi under en månad omsätter 100 miljoner kronor hamnar i räkneexemplet 10
miljoner på ett klientmedelskonto och ligger där i ett halvår. Om vi omsätter
100 miljoner kronor även månaden efter ligger klientmedelskontot med ett
saldo på 20 miljoner kronor. Efter ett halvår börjar det tömmas ut. Det
innebär att ganska mycket kapital binds i klientmedelskontot", säger han.

Så småningom frigörs pengarna av inlösenbankerna och kommer till Quickbit.

"Det är det som sker nu. Storleken på det som frigörs påverkas av vårt
affärsförhållande med bankerna. Vi förhandlar till oss bättre villkor i takt
med att bankerna ser att våra transaktioner fungerar. Kapital frigörs nu i
lite snabbare takt än vad vi trodde i början", tillägger han.

Att ha en stor mängd kreditkortstransaktioner medför ganska mycket arbete för
inlösenbankerna. Under kvartalet april-juni försökte Quickbit strypa volymen
genom att ta bort transaktioner av mindre bra kvalitet. Även om dessa är
lönsamma har de i princip inneburit ett negativt kassaflöde eftersom de
binder så pass mycket kapital på bolagets klientmedelskonton.

"Genom att höja kvaliteten i transaktionerna får vi bättre relation till
inlösenbankerna. Det gör att de ser lägre risk och ger oss bättre villkor,
vilket gör att de släpper loss pengar - antingen tidigare än vad vi från
början hade som avtal eller så binder de inte lika mycket från början. Det
finns en dynamik i det här som innehåller en massa variabler som vi inte kan
redovisa i detalj. De cirka 20 miljoner kronorna, och det kan bli mer, som nu
släpps loss av inlösenbankerna är ett resultat av att det har gått ett halvår
och att vi har omförhandlat avtalen", säger Sven Hattenhauer.

Modellen måste innebära en väldig ansträngning för kassaflödet med tanke på
att ni ha de en bruttomarginal på 3,6 procent i förra kvartalet?

"Vi låser som sagt inte 10 procent utan har betydligt bättre villkor än så.
Sedan kommer vinsten att falla ut i kassan efter några månader. Det tar max
ett halvår."

Om inlösenandel en är större än er bruttomarginal skulle ni
kassaflödesmässigt på kort sikt gå
back?

"Ja, men så är det inte. Att vi är börsnoterade (handelsplattformen NGM Nordic
MTF, reds anm) ökar vår trovärdighet väldigt mycket hos bankerna. Det andra
är att vi visar på väldigt hög marginal. Det tredje är att kvaliteten i våra
transaktioner är väldigt hög. För ett år sedan hade vi helt andra villkor hos
bankerna - då hade det kanske varit så som du nämner."

Klarar ni eve ntuell forts att tillväxt framöver likviditetsmässigt ?

"Ja. Dubblar vi omsättningen dubblar vi kapitalbindningen och det sätter
förstås press på kassaflödet. Men det som verkligen sätter press på
kassaflödet är hög volym och låg marginal - därför är vi angelägna om att
arbeta med höga marginaler. Där finns förstås en väldigt stor känslighet
eftersom vi rör oss kring enskilda procent av omsättningen i bruttomarginal",
konstaterar Quickbit-ordföranden.

"Den höga känsligheten medför att de marginalhöjningar vi fokuserat på det
senaste halvåret ger en högst märkbart positiv effekt på kassaflödet över
tid", tillägger han.

I onsdags föll Quickbits aktie 22 procent efter att Affärsvärlden rapporterat
om kontroversiella inslag i bolagets personnätverk och frågetecken kring att
många nyckelfunktioner hanteras av externa bolag som Quickbit formellt inte
kontrollerar.

Quickbit kommunicerade på torsdagsmorgonen att verksamhet, omsättning och
lönsamhet utvecklas fortsatt bra samt att "aktuella skriverier och oro i
sociala media" inte har någon påverkan på bolagets affärsverksamhet.
Budskapet fick aktien att återhämta sig med 18 procent.

Quickbit uppgav sig samtidigt arbeta med att inom kort publicera mer ingående
beskrivningar av verksamhetens delar och process.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.