Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-11-27

SKOG: BIODRIVMEDELSINVESTERINGAR EN LÖNSAM VÄG ATT GÅ – DANSKE

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det är nu eller aldrig som den svenska skogsindustrin ska investera i bioraffinaderier för produktion av fordonsdrivmedel från skogen. Det kommer vara både lönsamt för skogsbolagen i längden och det mest optimala tillvägagångsättet för att Sverige ska klara miljömålen.

Det skriver Danske Bank i en färsk analys där banken pekar på att de svenska skogsbolagen nu behöver ta steget att investera i biodrivmedelsproduktion.

"Det kommer att behövas mer biodrivmedel framöver och i dagsläget importerar vi 85 procent av det biodrivmedel vi använder oss av i drivmedelsblandningen, trots de stora skogstillgångar som vi har i Sverige. Därmed bedömer vi att det är nödvändigt för skogsindustrin att satsa på detta, särskilt med tanke på de ökade inbladningskraven och högre EU-ambitioner som kommer driva på en omättlig efterfrågan på biodrivmedel framöver", säger Johan Freij, affärsområdeschef Skog & Lantbruk på Danske Bank, till Nyhetsbyrån Direkt.

I rapporten skriver Danske Bank att det är vägen över till biodrivmedel som skogsindustrin, med lönsamhet, kan ta sig till nästa generation avancerade skogsprodukter – som bland annat bioplaster och kolfiber.

"Man kommer även behöva ersätta plaster med biobaserade produkter och skogen ligger närmast till för att göra detta", säger Johan Freij, som förvånas över att skogsbolagen ännu inte börjat satsa på biodrivmedel.

Han konstaterar vidare att omkring 30 procent av tryckpappersbruk i Norden bara det senaste året är på väg att läggas ned.

"På så sätt minskar förädlingsgraden i skogsindustrin och tryckpappersbruken ersätts med massabruk med en lägre förädlingsgrad och högre andel som blir energi. Det går lite åt fel håll i skogssektorn", säger han, och tillägger att om man ska behålla värdet på den svenska skogsråvaran måste det satsas på ökad förädling.

Varför har inte skogsbolagen satsat på biodrivmedel än?

"Det krävs investeringar av miljardstorlek för att satsa storskaligt på biodrivmedel och då krävs det också långsiktiga och stabila spelregler från myndigheterna. Från den svenska regeringens håll ser vi att en utredning precis påbörjats som behandlar just varför detta inte har hänt. Huruvida staten kan tänkas komma att bidra med kapital eller inte i den kommande omställningen är ännu oklart – men jag uppfattar det som att det åtminstone finns en vilja att göra detta", säger Johan Freij.

Danske Bank lyfter fram en handfull svenska bolag som i dagsläget har eller planerar att etablera biodrivmedelsanläggningar. SCA är ett av dessa som tillsammans med oljebolaget St1 planerar att anlägga en ny fabrik för biodrivmedel av tallolja med en planerad kapacitet om 100.000 ton per år. Ett slutgiltigt investeringsbeslut har dock ännu ej tagits.

Stora Enso har ännu inget större biodrivmedelsprojekt, men tillverkar tillsammans med energibolaget Gasum flytande biogas från organiska rester.

Ni menar alltså på att biodrivmedel i framtiden kan tänkas vara ett nytt verksamhetsben för skogsbolagen och som kommer vara lönsamt?

"Ja, ett nytt verksamhetsben, och som i nästa steg blir att tillverka plaster av biomaterial", säger Johan Freij.

Danske Bank menar vidare att att biodrivmedel är den enda vägen för att nå Sveriges uppsatta miljömål och banken hänvisar till Trafikverkets slutsatser i åtta olika scenarioanalyser.

Sverige har som mål att fram till 2045 minska sina koldioxidutsläpp till noll och redan 2030 ska landet ha minskat transportsektorns utsläpp med 70 procent jämfört med 2010.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.