Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-06-17

Smart Energy ser fartygsköp som mycket bra affär - kan ge intäkter redan om 3-4 veckor - vd

Bränslebolaget Smart Energy klassar förra veckans förvärv som en “mycket
bra affär” och räknar med att kunna få intäkter från det nya fartyget redan
om 3-4 veckor. Det säger bolagets nygamla vd Fredrik Johansson, som under
torsdagen återtog vd-posten efter två veckors sjukskrivning, till Finwire.

Smart Energy aviserade under torsdagen förra veckan ett förvärv av
majoriteten av det norska bolaget Shipinvest 5, som i sin tur har köpt
råoljetankfartyget som i dag går under namnet MT Pytheas. En mycket bra
affär, fastslår Fredrik Johansson.

- Vi växer ju med förvärv hela tiden. Ett bolags kassa ska investeras för
att ge bästa avkastning för aktieägarna. Bränslebolag har just nu för höga
multiplar och är för dyra i dagsläget. Därför tittade vi på bredare front
och fann att vi kunde investera i transporter, lagring och uthyrning inom
bränslebranschen.

Smart Energy har via dotterbolaget Pallas Group tankbåtar sedan tidigare
och kom på den vägen in på spåret att titta på en så kallad stortank eller
supertank. Fredrik Johansson tror att tankbåtar har en väldigt spännande
framtid framför sig och radar upp flera parametrar som tyder på det.

- Det har varit stor utskrotning sista året av gamla fartyg och väldigt
lite nya fartyg som kommer in. Då blir det balans i marknaden och till och
med för lite fartyg vilket får raterna att sticka iväg.

Fredrik Johansson nämner också de nya svavelreglerna för sjöfarten som
införs 2020 och tror att det nya regelverket kommer att leda till mycket
mer transporter av bränsle mellan raffinaderier mellan USA, Asien och
Gulfen.

- Det kommer skapa mycket mera flöden som kräver mer fartyg vilket blir
högre fraktrater om det saknas fartyg. Vi ser att det kommer att bli en
uppsving och att vi går in relativt rätt i tajmingen.

Även den upptrappade stämningen mellan Saudiarabien och Iran med anledning
av förra veckans rapportering om attacker på oljetankers i Omanbukten kan
ge fart åt fartygstransportbranschen.

- Hur sjukt och tragiskt det än låter så är krig, särskilt i oljeländer,
väldigt positivt på fraktrater. Så är den branschen. Raterna har börjat
redan röra på sig nu, säger Smart Energy-vd:n.

Fartyget MT Pytheas, som ska döpas om till Pallas Orust, ska nu köra sina
redan inbokade laster under en 3-4 veckorsperiod men Smart Energy tror sig
sedan kunna ha fartyget i egen regi.

- Man lägger på några dagar med praktikaliteter som namnändring och byte av
besättning, sedan är vi igång. Och då ska det ge intäkter direkt.

Fartyget är tänkt att hyras ut och ska gå “world wide” drivet av var
lasterna ger bäst betalt.
Just nu är Asien fortfarande väldigt hett, menar Fredrik Johansson.

- Det krävs mycket fartyg och det är fortfarande högvarv i Singapore,
Malaysia, Australien och Kina. Även om det pratas om minskningar så handlar
det om minskningar från 10 procents inflation till 6 procents inflation. Så
det är fortfarande väldigt hett jämfört med Europa. Men det är en flyktig
marknad som ändrar sig månad för månad.

Under torsdagen meddelade också bolaget att förhandlingar med finansiären
GEM-fonden, som bolaget sedan ett par år tillbaka har ett
finansieringsavtal med, har avslutats. Smart Energy har efter önskemål från
aktieägare försökt förhandla bort de 106 miljoner teckningsoptioner som
GEM-fonden besitter med en löptid på 3,5 år, men förhandlingarna strandade
eftersom parterna stod för långt ifrån varandra.

- Vi kan inte nå en uppgörelse i nuläget. Det blir en alltför dålig affär
för bolaget och aktieägarna i slutändan. Vi får väl se om ett halvår eller
något igen.

Anna Sundström
anna.sundstrom@finwire.se, 0733-988 404
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap