
Du är här
SMART EYE: 24 DESIGN WINS FRÅN 4 OEM:ER, INTÄKTER 0,5 MDR KR
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Eyetrackingbolaget Smart Eye har fått 24 så
kallade "design wins" med fyra OEM:er (tillverkare, reds anm). De beräknade
intäkterna för ordern är 500 miljoner kronor, baserat på prognoser för den
beräknade produktlivscykeln.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Två av de fyra nya OEM:erna är nya kunder, varav en är en amerikansk
högvolymtillverkare och en är en europeisk premiumtillverkare. De andra två
är befintliga europeiska premiumkunder", skriver Smart Eye.
Samtliga bilplattformar beräknas gå i produktion 2022, och en rad nya
bilmodeller kommer att lanseras under de följande åren.
"Dessa design wins utgör en stor del av de upphandlingsprocesser som
kommunicerades under förra året och vi står redo för ytterligare framgångar
inom en snar framtid. Detta ger oss en solid grund och vi är fast beslutna om
att fortsätta leda DMS-industrin in i 2020-talet i och med att det blir lika
vanligt som säkerhetsbälten och airbags", säger Martin Krantz enligt
pressmeddelandet.
Hittills har Smart Eye erhållit totalt 81 design wins från 12 OEM:er.
Tillsammans med tidigare kontrakt uppgår det sammanlagda värdet över
produktlivscykeln för nuvarande design wins till 2 miljarder kronor.
"Det här innebär att det totala potentiella värdet från tillkommande design
wins hos befintliga biltillverkare på befintliga plattformar är nu 3,3
miljarder kronor", skriver Smart Eye.
---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt