Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-05-22

SMART EYE: KAN BÖRJA MARKNADSFÖRA I KINA I ÅR, LANSERA 2020- VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Med det kapital som eyetracking-bolaget Smart
Eye tagit in i sin emission kan bolaget nu på riktigt börja ta tillvara de
nya affärsmöjligheterna som dykt upp i Kina.

"Vi har en affärsplan som vi nu har finansierat. Det är så färskt i och med
att det blev klart i morse, men vi är redo att finansiera produkter som kan
marknadsföras i Kina i år och levereras nästa år", säger Smart Eyes vd Martin
Krantz i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt med anledning av att bolaget
tagit in 200 miljoner kronor i en riktad emission.

Han tillägger att han vill återkomma med en mer exakt plan för den kinesiska
marknaden, där de nya möjligheterna grundar sig i att landet inlett
regulatoriska processer för att implementera förarövervakningssystem i
fordon. Initiativet är inte begränsat till nya bilar utan väntas beröra även
delar av den befintliga flottan.

Smart Eye har tidigare flaggat för att de pågående upphandlingarna för
massmarknaden i bilindustrin tillsammans med de nya affärsmöjligheterna i
Kina kräver kapital för bland annat ny personal. Hittills under 2019 har
Smart Eye anställt ett 30-tal personer och är nu 125 anställda, varav minst
20 är konsulter.

"Jag tror att vi kommer att växa med ytterligare 30-40 personer i år om vi
räknar både i Göteborg och utlandskontoren. Men det beror på hur många av de
stora upphandlingarna vi vinner", säger Martin Krantz.

På onsdagsmorgonen meddelade bolaget att det tillförs cirka 200 miljoner
kronor i en riktad emission, där flera stora institutioner var tagare. Första
AP-fonden, som var så kallad ankarinvesterare och tog drygt hälften av
emissionen, är ny ägare i bolaget. AMF, Robur och Länsförsäkringar deltog
också i emissionen, enligt Martin Krantz.

Emissionskapitalet tillsammans med kassan, som den sista mars uppgick till
65,6 miljoner kronor, bedöms kunna täcka finansieringsbehovet fram tills att
erhållna och potentiellt tillkommande kunder börjar generera tillräckligt
stora intäkter för att täcka kostnader, enligt Smart Eye.

När når ni breakeven-resultat?

"Exakt när det inträffar kan jag inte uttala mig om, men nu kommer det fler
bilar från BMW som rampar upp produktionen. Sedan hänger det på när de andra
bilarna kommer i gång."

Martin Krantz förklarar att när bolagets 45 hittills erhållna design wins har
kommit i gång skulle det motsvara 200-300 miljoner kronor per år, eller 1,2
miljarder över en produktlivscykel. Dessa bilmodeller ska tas i produktion
2019, 2020 eller 2021.

Beräknat på kassaförbrukningstakten under det första kvartalet i år, då
kassaflödet var omkring -25 miljoner kronor, skulle emissionen och befintlig
kassa räcka i tio kvartal.

"Vi kommer att gasa lite mer vad gäller investeringarna framöver samtidigt som
licensintäkterna ökar successivt", påpekar Martin Krantz i sammanhanget.

Smart Eye har vunnit ett antal upphandlingar i massmarknadssegmentet i
bilindustrin. Bolagets senaste design win var med en japansk tillverkare,
vilket Martin Krantz beskriver som extra svårt.

"Det är en kvalitetsstämpel i bildindustrin, eftersom det tar väldigt lång tid
att komma in hos en japansk tillverkare. Det var 13 år sedan som vi för
första gången visade upp våra produkter i Japan", säger han.

Vilka är de största hoten framöver?

"Vi måste verkligen få många nya kollegor, ingenjörer och produktledare, på
plats för att klara av att möta efterfrågan. Vi måste se till att de första
biltillverkarna är nöjda med våra leveranser samtidigt som vi arbetar på nya
möjligheter", säger Martin Krantz.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.