Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-26

Strax: STRAX: DELÅRSRAPPORT NR 1 FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2020

Covid-19-pandemin påverkade STRAX verksamhet i begränsad omfattning
under första kvartalet - försäljningen i nivå med samma period 2019

Koncernens försäljning för perioden 1 januari - 31 mars 2020 uppgick
till 22,2 (22,6) MEUR, och bruttomarginalen uppgick till 26,7 (26,3)
procent.

Koncernens resultat för perioden 1 januari - 31 mars 2020 uppgick till
-2 (0,2) MEUR, motsvarande -0,02 (0,00) euro per aktie. Resultatet
för perioden påverkades negativt med

2,8 (-0.3) MEUR relaterat till nedgång av värdet på aktierna i Zagg,
vilket innebär att periodens resultat är i linje med föregående år
när vi beaktar påverkan av aktierna i Zagg.

EBITDA under perioden 1 januari - 31 mars 2020 uppgick till 0,3 (1,4)
MEUR.

Eget kapital per den 31 mars 2020 uppgick till 18,2 (21,7) MEUR
motsvarande 0,15 (0,18) euro per aktie.

STRAX satsningar inom e-handel fortsätter enligt plan och uppvisade
tillväxt både i värde och andel av koncernens försäljning.

STRAX utökade sortimentet med personlig skyddsutrustning (PPE).
Leveranserna påbörjades i april och STRAX är idag en pålitlig
leverantör av personlig skyddsutrustning. Beställare är befintliga
kunder inom telekom- och hemelektronikbranschen, företagskunder samt
hälso- och sjukvård och internationella myndigheter.

Efter periodens utgång lanserade Urbanista en Bluetooth högtalare i
begränsad upplaga i samarbetet med H&M Home.

Covid-19 pandemin har satt press på STRAX kärnverksamhet inom mobila
tillbehör som ett resultat av att många återförsäljare tvingats att
stänga sina butiker. Med anledning av detta har vi minskat våra
operativa kostnader genom många åtgärder, inklusive olika statligt
finansierade åtgärdsprogram, ökat upp satsningarna på e-handel samt
initierat verksamhet inom PPE kategorin.

Med start från mitten av maj har många av de striktaste
nedstängningarna lättats i våra nyckelmarknader och vi förväntar oss
att försäljningen successivt kommer att öka igen på dessa marknader.

För ytterligare information, kontakta Gudmundur Palmason, VD, STRAX
AB, tel. +46 8 545 01750.

Denna information är sådan som Strax AB är skyldigt att offentliggöra
enligt EU:s arknadsmissbruksförordning och lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 maj 2020 kl.
08:55 CET.

Om STRAX
STRAX är en marknadsledande global specialist inom mobila tillbehör.
STRAX utvecklar och driver varumärken genom en "omni-channel
strategi". Strax har två kompletterande verksamheter - egna
varumärken och distribution (retail och online marknadsplatser) - där
livsstils audio varumärket Urbanista är flaggskeppet tillsammans med
de licensierade varumärkena inom adidas. Genom plattformen för
retaildistribution i europa representerar STRAX 40 ledande varumärken
inom mobila tillbehör, medan Brandvault fokuserar på internetbaserade
marknadsplatser globalt. Försäljningen sker i alla
nyckel-försäljningskanaler som telekomoperatörer,
konsumentelektronik, lifestyle retailers och direkt till konsument
online. STRAX grundades 1995 i Miami och Hongkong och har sedan dess
vuxit världen över. I dag har STRAX cirka 200 anställda i 12 länder,
med operativt huvudkontor och logistik- och distributionscenter i
Tyskland. STRAX är noterat på Nasdaq Stockholm.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/strax/r/strax--delarsrapport-nr-1-for-rakensk...
https://mb.cision.com/Main/661/3119459/1253294.pdf
https://mb.cision.com/Public/661/3119459/96378196d91df33e.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.