Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-11

SWEDISH MATCH: TRE PUNKTER I RAPPORTFOKUS - ANALYTIKER

STOCKHOLM (Direkt) När Swedish Match släpper sin rapport på onsdag riktas
blickarna mot bolagets kärna, ett potentiellt problem och en rejäl
tillväxtprodukt. Eller med andra ord: den skandinaviska snusverksamheten,
USA-förbudet mot smaksatta cigarrer och den tobaksfria nikotinprodukten Zyn.

Enligt Infront Datas sammanställning av elva analytikers estimat väntas
Swedish Match totala försäljning ha stigit till 3.239 miljoner kronor i det
fjärde kvartalet (2.951).

Resultatmässigt har Swedish Match en del att leva upp till efter att ha
överträffat förhandstipsen sju kvartal i rad. Inför denna gång spås
rörelsevinsten från produktområdena landa på 1.221 miljoner kronor (1.096).

Några punkter inför rapporten som framkommit i de analyser Nyhetsbyrån Direkt
tagit del av.

* Snusdelens rörelsevinst vänta stiga till 694 miljoner kronor (612).
Prishöjningen på snus i Sverige i maj 2018 väntas fortsätter att bidra även
om Swedish Match marknadsandel på den svenska snusmarknaden sannolikt
fortsatt ner. Samtidigt bör snus- och nikotinprodukter utanför Skandinavien
leverera vinst då verksamheten vände till plus under 2018 efter år av
förluster.

Bakom vändningen för delen utanför Skandinavien ligger dels minskade
marknadsföringskostnader för Generalsnuset i USA, men främst den amerikanska
expansionen för Zyn. Förväntningarna på Zyn är höga, om än inte fullt så
uppskruvade som när Swedish Match-aktien i mitten av augusti i fjol noterade
all-time-high på drygt 530 kronor. I skrivande stund handlas den kring 416
kronor.

Men även om den värsta Zyn-febern lagt sig och temperaturen kommit ner några
grader är fokus stort på hur expansionen väntas gå vidare under 2019. Vid
utgången av det tredje kvartalet fanns Zyn i drygt 13.000 försäljningsställen
i västra USA och budskapet från Swedish Match har varit att man inte ska
räkna med någon större distributionsökning innan den amerikanska
tillverkningen är på plats.

Planen är att den nya Zyn-fabriken i USA ska börja producera under det första
halvåret 2019, med full kapacitet på mer än 60 miljoner dosor under 2020.

Utöver USA-marknaden har Swedish Match så här långt informerat sparsamt om
Zyns eventuella resa i Europa. Förutom i Sverige säljs Zyn i dag bara i
Tjeckien.

* Produktsegmentet Övriga Tobaksprodukter, som till stor del består av de
amerikanska massmarknadscigarrerna, väntas leverera en vinst på 471 miljoner
(417).

Även om vinsttillväxten fortgår vilar orosmoln över produktsegmentet. Ett
potentiellt problem är vad som kan komma från förvaltningsdomstolen i tyska
Bayern som håller på att utvärdera chew bags-kategorin. I ett värsta scenario
kan chew bags i förlängningen falla under EU:s lag om snusförbud och därmed
inte få säljas.

Kanske ännu högre på "problemlistan" står ett förbud mot smaksatta cigarrer i
USA. Det amerikanska läkemedelsverket FDA håller på att ta fram riktlinjer
för cigarrmarknaden som ämnar att förbjuda smaker i alla cigarrer, ett förbud
som enligt vissa bedömare kan träda i kraft 2021.

Analytikerkåren är splittrad vad gäller effekten från ett smakförbud. Vissa
talar om ett slag mot försäljning och vinst medan andra menar att Swedish
Match kommer kompensera med prishöjningar på det återstående
cigarrsortimentet.

Rapporten släpps onsdagen den 13 februari klockan 8.15 och följs av en
telefonkonferens som inleds klockan 14.00.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat

estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront Data.
Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet
analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat.
Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna
ligger.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt