
Du är här
Tobii AB: Tobii Pro Glasses 3 - banbrytande eyetracking-glasögon för analys av mänskligt beteende

Idag lanseras Tobii Pro Glasses 3, Tobii Pros
(https://www.tobiipro.com/?utm_medium=pr&utm_source=cision&utm_campaign=g...)
senaste innovation inom eyetracking. Användare kan nu mycket enklare
samla in objektiv data om vad en person fokuserar på och hur de
upplever miljön de befinner sig i. För företag bidrar datan till ett
bättre beslutsunderlag om marknadsinvesteringar och design samt en
ökad förståelse för produktivitet och säkerhet i olika arbetsmiljöer.
För forskare innebär Tobii Pro Glasses 3 ett komplett verktyg som
samlar in data av hög kvalitet som i sin tur leder till nya framsteg
och insikter.
Tobii Pro Glasses 3 bygger på Tobiis banbrytande och patenterade
eyetracking-teknologi med kameror och belysare ingjutna i glaset.
Detta möjliggör en unik kombination av en diskret design och mycket
hög prestanda vilket gör att högkvalitativ eyetracking-data kan
spelas in i dynamiska miljöer. Eyetracking-glasögonen är även
utrustade med en kraftigt förbättrad vidvinkelkamera som fångar en
mycket större del av användarens synfält. Tillsammans med Tobii Pros
analysmjukvara och konsulttjänster utgör Tobii Pro Glasses 3 den mest
kompletta lösningen för att utföra eyetracking-studier i verkliga
miljöer.
Tobii Pro Glasses 3 samlar in eyetracking-data om användarens visuella
uppmärksamhet och spelar in både video och ljud från miljön som
användaren rör sig i. När inspelningarna sedan analyseras kan
användaren dra slutsatser kring beteende och beslutsfattande. För
användaren är den sofistikerade eyetracking-tekniken i Tobii Pro
Glasses 3 knappt märkbar och upplevelsen är exakt som att ta på sig
och bära ett par vanliga glasögon.
- I tio år har våra kunder inom både akademisk forskning och
kommersiella bolag förlitat sig på våra eyetracking-glasögon för att
söka svar på frågor om mänskligt beteende. Med vår flaggskeppsprodukt
Tobii Pro Glasses 3 har vi gjort omfattande förbättringar både
tekniskt och designmässigt som kommer göra det enklare än någonsin
att studera beteende ute i verkligheten, säger Tom Englund, VD för
affärsområdet Tobii Pro.
- Vi har märkt en stor skillnad med Tobii Pro Glasses 3 och den nya
vidvinkelkamerans utökade synfält, speciellt vid undersökningar
utomhus. Nu kan vi se vad personer tittar på längre ut i periferin
samt hur de följer och uppfattar skyltar. Det är viktigt att
bibehålla kalibreringen mellan olika ljusförhållanden, vilket
fungerade utmärkt både i skymning och i solljus. Tobii Pro Glasses 3
är dessutom mycket bekväma och diskreta, vilket är en viktig faktor
när man eftersträvar objektiv data, säger Professor Barbara Chaparro,
ansvarig för Research in User eXperience Lab vid Embry-Riddle
Aeronautical University.
Baserat på erfarenheten från det breda användandet av sina föregångare
kommer Tobii Pro Glasses 3 med en rad nya tekniska funktioner och
fördelar. Dessa inkluderar:
1. Hela fyra extremt små eyetracking-kameror och 16 belysare är
ingjutna i glaset vilket möjliggör en unik kombination av hög
prestanda utan att blockera synfältet för användaren.
2. Vidvinkelkamera som fångar en mycket större del av användarens
synfält.
3. Glasögonen kontrolleras trådlöst med hjälp av en app som nu är
tillgänglig för både Android och Windows, vilket bidrar till ökad
användarvänlighet och flexibilitet.
4. Eyetracking-data kan samlas in med två olika hastigheter; 50 eller
100 bilder per sekund av båda ögonen. Likt sin föregångare är Tobii
Pro Glasses 3 också utrustad med teknik som kompenserar om bågarnas
position på huvudet förändras. Detta gör även att insamlad data
håller konsekvent kvalitet, även om glasögonen tas av och på.
5. Tillbehörskit som innehåller tonade skyddsglas som blockerar mot
infraröd strålning och monteras direkt på glasögonen.
Skyddsklassningen gör glasögonen säkra för användning i riskfyllda
miljöer och IR-blockeringen förbättrar datakvaliteten vid
utomhusbruk.
6. Den smidiga och robusta designen gör det möjligt att använda Tobii
Pro Glasses 3 under skyddsutrustning såsom hjälmar och visir, vilket
öppnar upp för studier inom en rad yrkesgrupper och
forskningsområden.
Exempel på applikationsområden:
Akademiska forskare får tillgång till ett verktyg som ger dem unika
insikter om mänskligt beteende och i sin tur djupare förståelse för
människans kognitiva processer. De kan ta sin forskning utanför
labbmiljön och genomföra datainsamlingar på plats i verkliga miljöer,
vilket öppnar upp för bredare forskning inom en rad områden såsom
interaktion med nya teknologiska gränssnitt, social interaktion,
trafiksäkerhet och mycket mer.
Ansvariga för konsumentinsikter och UX kan mäta och visualisera den
verkliga kundupplevelsen oavsett scenario, offline eller online. De
kan få insikter om exempelvis vilken design som kommer få mest
uppmärksamhet och bäst konvertera till köp. Vilket säljmaterial
uppmärksammas och vad ignoreras? Vilken instrumentbräda är mest
intuitivt designad i en bil, samtidigt som man säkerställer att
föraren håller ögonen på vägen?
Produktionsledare och operatörer kan se varandras verklighet från ett
förstapersonsperspektiv. Till exempel kan glasögonen generera
eyetracking-videos som bidrar till arbetet med att förbättra
processer, öka produktiviteten och kompetensutvecklingen på en
produktionsanläggning. Tobii Pro Glasses 3 bidrar till att hjälpa
företag förstå viktiga detaljer som påverkar produktionsprocessen,
vilken visuell strategi som är den bästa för att uppnå hög
produktivitet och säkerhet eller om standardprotokoll efterföljs.
Mer information:
· Produktvideo
(https://tobii.23video.com/secret/62568370/a311fb8f303aa14738c66848f2e4df...)
· Bilder
(https://www.tobiipro.com/news-events/image-gallery/?utm_medium=pr&utm_so...)
· B-roll
(https://tobii.23video.com/secret/63042801/d5acbd2b1487783a6767b4329b15940b)
· Produktsida
(https://www.tobiipro.com/product-listing/tobii-pro-glasses-3/?utm_medium...)
Kontakt
Lina Perdius, Corporate Communications Manager, Tobii Group, tel: 070
018 78 75, e-post: lina.perdius@tobii.com
Om Tobii
Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår mission är att göra
världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och
intention. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii
Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser
eller pekskärm som används av personer med särskilda behov. Tobii Pro
utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och -tjänster som idag
används av mer än 3 500 företag och 2 500 forskningsinstitutioner,
däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii
Tech levererar eyetracking-teknologi som integreras i
konsumentelektronik och andra produkter så som persondatorer, virtual
reality, hälso- och sjukvårdstillämpningar, med mera. Tobii har sitt
huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII).
Koncernen har över 1 000 anställda. Mer information finns på:
www.tobii.com.
-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/tobii-ab/r/tobii-pro-glasses-3---banbrytande-...
https://mb.cision.com/Public/2874/3123427/88d3b57bda4c3267.pdf