Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-06-02

TOBII: LANSERAR PRO GLASSES 3, VÄNTAS DRIVA TILLVÄXT - AO-CHEF

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ögonsensorbolaget Tobii lanserade på tisdagen
Tobii Pro Glasses 3, som genom eyetracking mäter och förstår mänskligt
beteende. Lanseringen, som sker omkring fem år efter att den tidigare
versionen Glasses 2 började säljas, är stor för affärsområdet Tobii Pro.

"Vi tror att Glasses 3 kan vara den produkt som tar Tobii Pro till nästa steg.
Den öppnar upp för flera applikationer och är tillväxtdrivande", säger Tom
Englund, vd för affärsområdet Tobii Pro, till Nyhetsbyrån Direkt.

När kan vi få se någo n försäljnings effekt?

"Den börjar säljas i dag, men vi befinner oss förstås i ett väldigt känsligt
läge på marknaden. Produkten är ett extremt viktigt tillskott till Tobii Pros
produktportfölj och kommer att vara viktig för oss under de kommande åren.
Konkurrensmässigt cementerar Glasses 3 vår position som världsledare inom
bärbar eyetracking", säger han.

Glasses, som lanserades i sin första version år 2010, utgör en "avsevärd" del
av affärsområdets omsättning, enligt Tom Englund som inte vill vara mer
detaljerad än så.

"Glasses 3 väntas driva både intäkter för hårdvara och mjukvara. Dessutom är
den viktig för vår verksamhet inom vår konsultverksamhet då den också hjälper
till att driva serviceverksamheten", säger han.

Affärsområdet Tobii Pro, som vänder sig mot företag och forskningsmarknaden
med eyetrackinglösningar för att studera mänskligt beteende, siktar med den
nya produkten på att ta sig in i nya delar av marknaden. I de nya Glasses 3
har kameror och belysare gjutits in i glaset och de är mycket mer diskreta
men samtidigt högre prestanda. Dessutom har den framåtriktade scenkameran ett
bredare synfält som fångar mer av omgivningen.

"Man öppnar upp fler marknader, bland annat inom segment som handlar om
mänsklig prestanda. Det kan exempelvis vara hur en pilot flyger ett flygplan
eller hur en operatör i en fabrik genomför en uppgift. Med den förbättrade
eyetrackingprestandan går det att arbeta utomhus och i tuffa miljöer", säger
Tom Englund.

Tobii Pro hade ett tufft första kvartal. Coronapandemin uppskattades ha
minskat affärsområdets intäkter med mer än 20 miljoner kronor i kvartalet och
totalt sjönk Tobii Pros valutajusterade intäkter 20 procent till 96,1
miljoner kronor.

Tom Englund vill dock varken kommentera hur Tobii Pros utveckling varit efter
första kvartalets utgång eller hur förväntningarna ser ut på kort sikt.

"Jag kan i dagsläget inte uttala mig om andra kvartalet, men jag har en stor
tilltro till att en produkt som Glasses 3 kommer att ha en positiv inverkan
på våra långsiktiga affärer", säger han.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News