Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-05-20

Umida Group AB (publ): Delårsrapport januari - mars 2020

Periodens resultat, som landade på 591 KSEK (-5 754 KSEK), innebar en
förbättring med ca 6 345 KSEK jämfört med 2019.

Koncernens nettoomsättning, exklusive punktskatter, minskade med 7,7
procent eller -887 KSEK under första kvartalet 2020 från 11 581 KSEK
till 10 694 KSEK.

Storkökssortimentet med Monte Flor, bag-in-box-vinet och Blomberg
matlagningsvin som främst sålts via grossister, har haft en bra
tillväxt under första kvartalet. Storkökssortimentet växte med 6,7
procent.

Bolagets bruttomarginal hamnade på 26 procent jämfört med 37 procent
föregående år.

Under kvartalet avyttrades fastigheten där bolaget tidigare haft sin
produktionsläggning.

Bolagets operationella kostnader exkluderat kostnader av
engångskaraktär härlett framförallt till fastighetsförsäljningen samt
nedläggning av verksamheten i Götene uppgår till 6 000 KSEK under det
första kvartalet, att jämföra med 9 600 KSEK under samma period
föregående år vilket är en besparing på nästan 40 procent.

Detta är det första kvartalet för det nya Umida samt mitt första
kvartal som VD för Umida, ett kvartal där vi visar vinst på sista
raden. Det är en tid under ett extraordinärt år som vi alla kommer
att minnas under hela vår livstid. Det är en kris som inte liknar
någon av de ekonomiska kriser vi har sett tidigare. Vi måste nu lära
oss att leva och driva företag på nya premisser under en oförutsägbar
tid framåt. Under slutet av första kvartalet slog så Covid-19 viruset
till mot hela världen och vi som bolag har fått anpassa vår dagliga
arbetssituation så att alla anställda nu arbetar hemifrån. Vi har
fått revidera våra försäljningsestimat, PR-aktiviteter,
marknadsföringsplaner, lanseringsplaner, mötesstrukturer m.m. Det
finns inte en del av bolaget som inte blivit påverkat och fått ändra
sina planer och arbetssätt. Vi har samarbetspartners och kunder som
kämpar för överlevnad och inte minst har vi artister och band som
inte kan fullfölja eller påbörja sina planerade turnéer eller
konserter.

Under det första kvartalet är vi försäljningsmässigt i linje med vår
ursprungliga prognos för 2020 men vår bruttomarginal drabbas hårt
jämfört med föregående år. Under januari blev vi tvungna att ta
ytterligare några kostnader relaterat till förändring av lagret som
härrör till den upprensning som vi gjorde under 2019. Detta påverkar
tyvärr bruttomarginalen negativt. Vi har även under det första
kvartalet haft en större andel försäljning från storkökssortimentet
jämfört med samma period föregående år, och detta sortiment har
generellt lägre marginaler jämfört med övrig produktportfölj. Den
låga bruttomarginalen under kvartalet är främst driven av
engångsåtgärder och vårt långsiktiga bruttomarginalsmål om 40 procent
kvarstår således.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/delarsrapport-januari...
https://mb.cision.com/Main/11623/3116565/1251023.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.